Hormony na ulicy

0

Kwestia zaufania do kierowcy ma duże znaczenie. Skoro kobiety powodują mniej wypadków, czyli jeżdżą bezpieczniej, dlaczego wciąż wielu mężczyzn nie chce z nami jeździć?

W kontekście wiadomości o podwyższeniu stawek ubezpieczenia dla kobiet szczególnie ciekawie prezentują się polskie statystyki pokazujące, że w 2010 r. kobiety za kierownicą spowodowały niespełna 19% wypadków drogowych, a mężczyźni – aż 77,1%. Generalnie Polacy uważają, że kobiety jeżdżą spokojniej, wolniej oraz ustępują pierwszeństwa innym. Mężczyźni z kolei jeżdżą szybciej, częściej wyprzedzają i gwałtownie hamują.

Spokojniej czy niebezpieczniej?

Mężyczyźni stanowią aż 77,1% sprawców wypadków, za które odpowiadają kierujący pojazdami. W przypadku, gdy wina za zdarzenie drogowe leży po stronie pieszych, mężczyźni odpowiadają za 66,6% z nich. W przypadku kobiet te statystyki są znacznie niższe jednak według brytyjskich danych nadal jeden na trzech mężczyzn nie czuje się bezpiecznie, gdy za kierownicą siedzi jego partnerka, a jeden na pięciu twierdzi, że nigdy nie jest w stanie zrelaksować się w takiej sytuacji.

Jeśli na siedzeniu pasażera siedzi partner przekonany, że lepiej prowadzi pojazd, może się pokusić o wydawanie poleceń lub namawianie kobiety kierowcy do podejmowania manewrów, co do których ona sama ma wątpliwości. Takie zachowanie rozprasza i stresuje – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Pasażer nie dotyka kierownicy

Jeden na dziesięciu ankietowanych mężczyzn przyznał, że przynajmniej raz był zmuszony chwycić za kierownicę w sytuacji, gdy partnerka nie patrzyła na drogę, a samochód zaczynał zjeżdżać w kierunku osi jezdni. – Pasażer nie może chwytać za kierownicę, gdy uważa, że kierowca nie panuje nad samochodem. Takie zachowanie stwarza poważne zagrożenie w ruchu drogowym. Kiedy zdaniem pasażera kierowca wykonuje jakiś nieprawidłowy manewr, dozwolone jest jedynie ustne zwrócenie uwagi. Jednocześnie pasażer nigdy nie powinien godzić się na to, aby przytrzymywać kierownicę w trakcie jazdy, nawet gdy kierowca o to prosi – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Pomoże test

Zarówno kobiety jak i mężczyźni popełniają błędy za kierownicą. Na nasze szkolenia trafiają mężczyźni, których zachowanie za kierownicą bardziej przypomina to przypisywane kobietom i odwrotnie – mówią eksperci. – Podczas szkoleń do każdego kierowcy należy podchodzić indywidualnie, dlatego oferujemy testy psychologiczne, które pozwalają na określenie dominującego rodzaju reakcji nabytych i odruchowych występujących podczas prowadzenia pojazdu. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z cech temperamentalnych i osobowościowych oraz sposobu w jaki reagujemy podczas jazdy. Pomoże nam to w samodoskonaleniu i wpłynie na bardziej rozważną jazdę bez względu na płeć – podsumowują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault, policja.pl, www.telegraph.co.uk, www.krbrd.gov.pl