Jedna z zasad Eco Drivingu mówi: wyłącz silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Ale czy polscy kierowcy stosują tę zasadę w praktyce?
65% kierowców wskazało pozostawienie włączonego lub nie silnika na postojach jako element ekojazdy mający wpływ na stan środowiska oraz na ekonomikę jazdy – pokazał Raport o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowany przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A. Jednak z doświadczeń instruktorów Szkoły Auto wynika, że uczestnicy szkoleń często zapominają o gaszeniu silnika na postoju. Często nawet są zdziwieni, że opłaca się gasić samochód już przy zatrzymaniu dłuższym niż 30 sekund.
– U wielu kierowców nadal panuje przekonanie, że silnik powinien być na chodzie. Tymczasem na biegu jałowym samochód nadal pobiera paliwo oraz emituje CO2. Ponowne uruchomienie silnika kosztuje tyle paliwa, ile zużywa on w ciągu mniej niż 10 sekund – mówi Tomasz Talarczyk, instruktor Szkoły Auto.
Eco Driving uczy jazdy inteligentnej i przewidywania na drodze. Dlatego znaną trasę do domu czy pracy warto przejechać zgodnie z zasadami ekojazdy, bo przecież pokonując regularnie daną trasę wiemy, gdzie może czekać nas dłuższy postój. Ekologicznie i ekonomicznie jest gasić silnik na każdym postoju, np. oczekując na pasażerów.
W kilku krajach Unii Europejskiej wprowadzono już, obok sygnalizatorów świetlnych, dodatkowe sygnały zachęcające kierowców do gaszenia silnika w czasie oczekiwania na zielone światło. Może więc nawyk wyłączania silnika na postoju także w Polsce znajdzie swoich zwolenników. Tak będzie bardziej ekologicznie i ekonomicznie.
* Sponsorem Szkoły Auto jest Castrol.