Uważaj na kluczyk

Kluczyk zniknął? No przecież można dorobić nowy. Ale jeśli masz nowy samochodów, dorobienie klucza – a zwłaszcza cena tej usługi – może przyprawić o ból głowy.

Normalny kluczyk do starego auta dorobić prosto: to raptem kawałek wykogatunkowej stali z nacięciami. Ale co zrobić gdy w naszym kluczu był immobilizer, czy sterowanie centralnym, albo co gorsza – to klucz nowej generacji, czyli tak naprawdę karta z chipem? Tu nie będzie tanio. Ale może nie być tak drogo, tylko trzeba wcześniej o to zadbać.

Klasyczny klucz

Tu rozwiązania są dwa: jeśli ma się klucz zapasowy, to można następny dorobić na jego wzór. Kosztuje to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Gorzej jeśli zapasówki się nie ma: wtedy albo wymienia się wszystkie zamki, albo na podstawie ich kodu dorabia nowe klucze. Koszt idzie w górę nawet kilkakrotnie. Ale – na szczęście całość można wykonać dosyć szybko i w niemal każdym warsztacie samochodowym.

Koszt dorobienia kluczy
Kluczyk nieelektroniczny jednostronny 10 zł
Kluczyk nieelektroniczny dwustronny 20 zł
Kluczyk nieelektroniczny kątowy jednostronny 35 zł
Kluczyk nieelektroniczny kątowy dwustronny 45 zł
Kluczyk okrągły Ford 35 zł

Klucz z immobilizerem

Tu jest problem. Każdy immobilizer ma własny kod. Jeśli zgubimy taki kluczyk trzeba zaprogramować nowy – a to wymaga ingerencji dobrego serwisu, który ma uprawnienia do korzystania z bazy kodów. I znów – najprościej dorobić taki klucz, gdy ma się oryginał, albo przynajmniej gdzieś zapisane kodowe oznaczenie klucza (z reguły na blaszce w dokumentach samochodu lub na samym kluczu). Później – to znaczy jeśli zgubi się oryginalny klucz – trzeba stosować tzw. klucz uczący, albo ściągać nowy klucz od producenta. To oczywiście musi trwać. Jeśli jeszcze na dodatek klucz ma osobne sterowanie do oryginalnego centralnego zamka – trzeba wygenerować kolejny kod. Jeśli zamek nie jest oryginalny, trzeba sprowadzić nowy „breloczek”, przeprogramować centralny zamek, a czasem – wymienić jego sterownik. Koszt? Kilkaset złotych (w zależności od jakości zamka i zabezpieczeń – od 150 zł w górę). No i trzeba poczekać kilka dni. A jeśli nie uda się odzyskać klucza – znów trzeba wymieniać zamki. W wypadku niektórych marek to już koszt sięgający… 5 tysięcy złotych!

Karta chipowa

Dorobienie kopii – praktycznie niemożliwe. Można zamówić dodatkowy komplet, kosztuje to kilkaset złotych. W przypadku zniszczenia klucza – może zostać wydany nowy. Ale jeśli klucz został skradziony – dystrybutor danego auta zawsze powie: zapraszamy do serwisu, przeprogramujemy cały komputer… I koszty rosną.

Ile zapłacisz za kluczyk
Marka i model Cena klucza (zł) Koszt programowania
Renault Megane I 350 100
550 (z pilotem)
Renault Laguna II 500 100
Honda Civic 5D’96 120 85
330 (pod numer klucza)
Honda Accord ’06 750 85
Toyota Avensis 270 100
Seat Toledo III 270 70
520 (pod numer klucza)
Ford Focus I 130 130

Źródło: Motofakty.pl