Kluczyk zniknął? No przecież można dorobić nowy. Ale jeśli masz nowy samochodów, dorobienie klucza – a zwłaszcza cena tej usługi – może przyprawić o ból głowy.
Normalny kluczyk do starego auta dorobić prosto: to raptem kawałek wykogatunkowej stali z nacięciami. Ale co zrobić gdy w naszym kluczu był immobilizer, czy sterowanie centralnym, albo co gorsza – to klucz nowej generacji, czyli tak naprawdę karta z chipem? Tu nie będzie tanio. Ale może nie być tak drogo, tylko trzeba wcześniej o to zadbać.
Klasyczny klucz
Tu rozwiązania są dwa: jeśli ma się klucz zapasowy, to można następny dorobić na jego wzór. Kosztuje to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Gorzej jeśli zapasówki się nie ma: wtedy albo wymienia się wszystkie zamki, albo na podstawie ich kodu dorabia nowe klucze. Koszt idzie w górę nawet kilkakrotnie. Ale – na szczęście całość można wykonać dosyć szybko i w niemal każdym warsztacie samochodowym.
Koszt dorobienia kluczy | |
Kluczyk nieelektroniczny jednostronny | 10 zł |
Kluczyk nieelektroniczny dwustronny | 20 zł |
Kluczyk nieelektroniczny kątowy jednostronny | 35 zł |
Kluczyk nieelektroniczny kątowy dwustronny | 45 zł |
Kluczyk okrągły Ford | 35 zł |
Klucz z immobilizerem
Tu jest problem. Każdy immobilizer ma własny kod. Jeśli zgubimy taki kluczyk trzeba zaprogramować nowy – a to wymaga ingerencji dobrego serwisu, który ma uprawnienia do korzystania z bazy kodów. I znów – najprościej dorobić taki klucz, gdy ma się oryginał, albo przynajmniej gdzieś zapisane kodowe oznaczenie klucza (z reguły na blaszce w dokumentach samochodu lub na samym kluczu). Później – to znaczy jeśli zgubi się oryginalny klucz – trzeba stosować tzw. klucz uczący, albo ściągać nowy klucz od producenta. To oczywiście musi trwać. Jeśli jeszcze na dodatek klucz ma osobne sterowanie do oryginalnego centralnego zamka – trzeba wygenerować kolejny kod. Jeśli zamek nie jest oryginalny, trzeba sprowadzić nowy „breloczek”, przeprogramować centralny zamek, a czasem – wymienić jego sterownik. Koszt? Kilkaset złotych (w zależności od jakości zamka i zabezpieczeń – od 150 zł w górę). No i trzeba poczekać kilka dni. A jeśli nie uda się odzyskać klucza – znów trzeba wymieniać zamki. W wypadku niektórych marek to już koszt sięgający… 5 tysięcy złotych!
Karta chipowa
Dorobienie kopii – praktycznie niemożliwe. Można zamówić dodatkowy komplet, kosztuje to kilkaset złotych. W przypadku zniszczenia klucza – może zostać wydany nowy. Ale jeśli klucz został skradziony – dystrybutor danego auta zawsze powie: zapraszamy do serwisu, przeprogramujemy cały komputer… I koszty rosną.
Ile zapłacisz za kluczyk | ||
Marka i model | Cena klucza (zł) | Koszt programowania |
Renault Megane I | 350 | 100 |
550 (z pilotem) | ||
Renault Laguna II | 500 | 100 |
Honda Civic 5D’96 | 120 | 85 |
330 (pod numer klucza) | ||
Honda Accord ’06 | 750 | 85 |
Toyota Avensis | 270 | 100 |
Seat Toledo III | 270 | 70 |
520 (pod numer klucza) | ||
Ford Focus I | 130 | 130 |
Źródło: Motofakty.pl