Wraz z wiekiem pojawia się coraz więcej dolegliwości, które ograniczają dobre widzenie i tym samym wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Już 45-latkowie potrzebują cztery razy więcej światła niż 19-latek, a w wieku 60 lat ta wartość wzrasta do 10 razy! Wydłuża się również czas potrzebny do zmiany ostrości.
Starsi kierowcy potrzebują o minimum jedną sekundę więcej, aby np. odpowiednio skupić wzrok patrząc najpierw na deskę rozdzielczą, a zaraz potem na drogę. Wszystkim użytkownikom ruchu drogowego przeszkadzać może oślepienie przez słońce, ale bardziej wrażliwe są osoby starsze, które potrzebują więcej czasu, aby odzyskać dobre widzenie po oślepieniu*.
Kierowcy w każdym wieku powinni przykładać dużą wagę do stanu swojego wzroku. – Im starszy kierowca, tym większą wagę powinien przywiązywać do regularnych badań wzroku, gdyż jest to zmysł, który pogarsza się z wiekiem, a dostarcza nam najwięcej informacji podczas prowadzenia samochodu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Wraz z wiekiem może pojawić się problem z dostrzeganiem kolorów, szczególnie czerwieni. Może to mieć wpływ na przykład na dostrzeganie światła hamowania w pojeździe jadącym z przodu – niektóre osoby starsze mogą potrzebować dwukrotnie więcej czasu, aby je zauważyć. Wreszcie pogorszeniu ulega widzenie peryferyjne oraz postrzeganie głębi*. W przypadku tego pierwszego, kierowca ma zmniejszone pole widzenia i może nie dostrzegać przedmiotów, które nie znajdują się bezpośrednio przed nim. Z kolei postrzeganie głębi ma wpływ na ocenę prędkości z jaką poruszają się inne pojazdy – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Nie wszystkie z tych dolegliwości mogą zostać wykryte podczas wizyty lekarskiej, jednak świadomość istnienia wymienionych ograniczeń powinna skłonić do przyjrzenia się swoim zachowaniom i reakcjom. W przypadku zauważenia problemów ze wzrokiem należy podjąć odpowiednie kroki, aby zminimalizować ryzyko. Ze względu na potrzebę większej ilości światła z wiekiem, warto ograniczyć jazdę po zmierzchu oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Z kolei aby uniknąć oślepienia przez słońce, powinnyśmy pomyśleć o zakupie okularów z polaryzacją oraz takim dopasowywaniu trasy, aby jak najkrócej jechać pod słońce.
*The AAA Foundation for Traffic Safety, www.aaaseniors.com
Fot: Orangeacid, foter.com