Po prostu Panda

Fiat Panda ma 31 lat. Do dziś nabywców znalazło 6,4 mln egzemplarzy tego modelu – czy to już samochód kultowy?

panda2

Fiat Panda, jako pierwszy przedstawiciel tego segmentu zdobył prestiżowy tytuł „Samochodu roku 2004″. Był to także pierwszy samochód klasy kompaktowej napędzany silnikiem wysokoprężnym (1986) oraz pierwszy kompakt z napędem 4×4 (1983).

31 lat historii

Panda po raz pierwszy pojawiła się na kartach historii w roku 1980, kiedy Fiat zaprezentował ją na genewskim Salonie Samochodowym. W ciągu kolejnych trzech lat Panda zyskała opcję składanego, miękkiego dachu i napędu 4×4, a w lipcu 1984 roku z taśm produkcyjnych zjechał jej milionowy egzemplarz – po zaledwie czterech latach od premiery rynkowej.

Druga seria Pandy pierwszej generacji odniosła sukces w roku 1986, a jednym z jego powodów powodzenia były ulepszone jednostki napędowe: nowe silniki Fire o pojemności skokowej 796 cm3 i mocy 34 KM oraz 999 cm3 i mocy 45 KM. W ciągu kolejnych dwóch lat wolumen produkcji przekroczył próg 2 milionów egzemplarzy, a w roku 1990 gama Pandy została poszerzona o futurystyczną wersję Elettra o nowatorskim napędzie elektrycznym. Panda pierwszej generacji pozostawała w produkcji aż do roku 2003, zajmując wiodące miejsca w rankingach najczęściej kupowanych samochodów codziennego użytku.

Milion Pand II

Czas drugiej generacji nadszedł we wrześniu 2003 roku wraz z premierą Pandy w nowej stylizacji. Nadwozie trzydrzwiowe zmieniło się w pięciodrzwiowe i „urosło” o 130 mm na długości oraz 120 mm na szerokości. Panda II niemal od razu otrzymała prestiżowy tytuł „Car of The Year 2004″. Na jej bazie Fiat stworzył całą rodzinę aut o rozwiązaniach technicznych i standardzie wykonania godnych wyższej kategorii. W roku 2007 z linii produkcyjnych zjechała milionowa Panda II, a łączna liczba samochodów obu generacji sprzedanych na rynkach świata wynosi niemal sześć milionów.

Trzecia generacja

Wszystko to stanowiło podstawę dla Pandy trzeciej generacji, która łączy w sobie najlepsze elementy poprzedniczek pierwszej i drugiej generacji. Najnowsza Panda urosła o kilka centymetrów tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa i jeszcze powiększyć objętość przedziału pasażerskiego. Przy długości 365, szerokości 164 i wysokości 154 centymetrów, pięciodrzwiowa Panda może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto bagażnikiem o pojemności 225 litrów, rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu oraz 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Do wyboru, do koloru

Na pokładzie Pandy znajdziemy kilka interesujących rozwiązań technicznych, takich jak system łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach (Low Speed Collision Mitigation), nawigacja „Blue&Me TomTom2 LIVE”, system Start&Stop, wskaźnik zmiany biegów GSI, program eco:Drive i oszczędnościowy tryb pracy ECO silnika TwinAir Turbo.

W momencie premiery rynkowej nowa Panda dostępna jest z napędem na koła przednie (wkrótce pojawi się także nowa Panda 4×4) w trzech poziomach wyposażenia (Pop, Easy oraz Lounge), 10 kolorach nadwozia i 9 wystrojach wnętrza. Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali.

Źródło: Fiat

panda3