Nowa era Mazdy

Ze swoim nowym SUV-em pod nazwą CX-5, Mazda wiąże wielkie nadzieje. Czy uda jej się odebrać klientów innych marek?

Lekkie i sztywne nadwozie CX-5 zapewniać ma precyzyjne prowadzenie i komfortową, przyjemną jazdę. SUV Mazdy oferować będzie zarówno napęd na dwa jak i na cztery koła. Mazda CX-5 ma bardzo duży bagażnik i jedną z największych w klasie przestrzeń na nogi pasażerów na tylnych siedzeniach.

Powód do dumy

Mazda CX-5 będzie stopniowo wprowadzana na rynki światowe od początku 2012 roku. – Naszym celem było opracowanie samochodu wywierającego wrażenie przez długi czas, sprawiającego przyjemność właścicielom i stanowiącego dla nich powód do dumy – powiedział menadżer Programu CX-5 Hideaki Tanaka. – Myślę, że to są najważniejsze wartości, które zawarliśmy w CX-5. Chcieliśmy stworzyć samochód najlepszy na świecie, odpowiadający potrzebom różnych stylów i etapom życia naszych klientów, zaspokajając ich najwyższe wymagania na długi czas. Zwróciliśmy szczególną uwagę na wygląd samochodu, precyzyjne prowadzenie, intuicyjną funkcjonalność i trwały urok. Starając się osiągnąć ideał pod każdym z tych względów, zmierzaliśmy w kierunku zwiększenia przyjemności z jazdy.

Dusza ruchu

Mazda CX-5 stała się pierwszym produkcyjnym modelem zgodnym z nową linią projektową Mazdy, „KODO – Dusza Ruchu”. Czym się charakteryzuje? – W CX-5 naszym celem było przekazanie silnego wrażenia ruchu i zwinności – mówi główny projektant Masashi Nakayama. – Oglądaliśmy filmy o gepardach, ich zwinne nogi i to, jak używają całego ciała niczym sprężyny, by szybko przyspieszać i natychmiast zmieniać kierunek ruchu. Całe ich ciało promieniuje energią. Inspirując się ich sprawnymi, a przy tym pięknymi ruchami, chcieliśmy uzyskać zupełnie nowy wygląd SUVa, zaprojektowanego zgodnie z zasadami KODO.

Nowa rodzinna twarz

Trzeba przyznać, że stylizacja zewnętrzna jest śmiała, co czyni CX-5 bardzo zwinną. Z przodu charakterystycznym elementem jest nowa ‘rodzinna twarz’ Mazdy z poprzecznym skrzydłem. Z boku uwidoczniono zaś przetłoczenie bocznych ścian. We wnętrzu z kolei widać pewne nawiązania do kokpitu samolotu. Po stronie kierowcy zwraca uwagę głęboka osłona zestawu przyrządów. Po stronie pasażera, obszerna, solidna tablica rozdzielcza z poziomymi akcentami stylizacyjnymi. Do wykończenia wnętrza użyto nowych, miękkich materiałów. Elementy najczęściej używane, jak ramiona kierownicy i wewnętrzne klamki drzwi, wykończono półmatowym chromem.

Pojemny i praktyczny

CX-5 ma być samochodem pojemnym i praktyczny. Bagażnik o pojemności 500 litrów (łącznie ze skrytką pod podłogą), czy dzielone niezależnie tylne siedzenia w stosunku 40:20:40 to tylko niektóre elementy. Środkowe siedzenie po złożeniu tworzy duże, płaskie miejsce na bagaż, zaś roleta bagażnika samoczynnie podnosi się lub zasuwa, gdy drzwi bagażnika są otwierane czy zamykane. CX-5 posiada także sporą ilość schowków, w tym duży, otwarty w centralnej konsoli oraz przednie i tylne kieszenie w drzwiach wystarczająco duże na pomieszczenie 1-litrowej butelki.

Systemy asystujące kierowcę

Na pokładzie CX-piątki zainstalowano zestaw urządzeń wspomagających czujność kierowcy, takie jak Smart City Brake Support (SCBS) – system automatycznego hamowania – zapobiegający lub zmniejszający skutki kolizji czołowej przy małej prędkości (do 30 km/h); układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM) wykrywający pojazdy nadjeżdżające z tyłu lub znajdujące się w martwym polu widzenia; Lane Departure Warning – system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, zmniejszający ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa jazdy; High-Beam Control (HBC) automatycznie zmieniający światła z drogowych na mijania podczas jazdy nocnej, by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka.