Nie wypaść z zakrętu, czyli: ESP

0

Czym tak naprawdę jest system ESP i kiedy się przydaje?

Jak rozszyfrować skrót?

Poprosiłyśmy z zaskoczenia kilku znajomych (mężczyzn) o to, żeby rozszyfrowali skrót ESP. Oto najciekawsze propozycje:

  • Electronic System Performance
  • Electric Stability Position
  • Easy Stability Program

A tak naprawdę ESP to Electronic Stability Program, czyli układ elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy samochodu. Auto, które wchodzi w zakręt z dużą prędkością, łatwo może stracić kontakt z asfaltem, a kierowca może stracić nad nim kontrolę. System ,dbając o nasze bezpieczeństwo, zmusza do działania połączone układy ABS i EBD. Gdy tylko ESP rozpozna, dzięki czujnikom umieszczonym na kołach, tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu samoczynnie się uaktywnia i poprzez współpracę z systemem ABS przyhamowuje koło, które porusza się z nieprawidłową prędkością.

Kiedy się przydaje?

System ten jest skuteczny, w każdej sytuacji obarczonej ryzykiem utraty przyczepności. Jeżeli w przypływie litości, gwałtownie omijamy na drodze zagubioną wiewiórkę, system ten pomoże nam wrócić na właściwy tor jazdy. Gdy wchodzimy ostro w zakręt, ESP zadba o to, żebyśmy z niego nie wypadły. Ale… niektórzy kierowcy żyją w przekonaniu, że ESP pozwoli im wchodzić w zakręty z maksymalną prędkością i wychodzić z nich bez szwanku. Ciekawe jak daleko zajadą z tą teorią?

Jeżeli po przeczytaniu tekstu, będziemy sprawdzać czy posiadamy ESP, nie denerwujmy się gdy okaże się, że taka nazwa nie figuruje w spisie samochodowych funkcji. Niektórzy producenci nazywają go inaczej. Może tam figurować jako ESP na STC, DSTC, PSM, VSC, CDC etc.