Chcecie kupić samochód. Idziecie do dealera. Z pewnością miły pan – z pewnością – wyliczy zalety każdego modelu auta o które zapytacie. Obok szeregu systemów wspomagania kierowcy w czasie jazdy, jak m.in. ABS, ESP, czy EBD wspomni także o poduszkach powietrznych.
Ich najpopularniejsze umiejscowienie to z przodu auta – deska rozdzielcza po stronie pasażera i kierownica. Oczywista oczywistość. Ale pewnie nieraz zastanawiałyście się jak działają, jakie są ich rodzaje i gdzie jeszcze mogą się znajdować.
Jak działa? Jakie może wywołać urazy?
Poduszka ma zminimalizować skutki wypadku. Jej głównym zadaniem jest zamortyzowanie uderzenia ciała o elementy pojazdu. Najważniejszym elementem podlegającym ochronie jest głowa. Ale nie tylko. Mogą też ochronić Wasze kolana, barki a także całe ciało.
Poduszka powietrzna, najprościej mówiąc jest elastycznym workiem, który podczas zderzenia w krótkim czasie (rzędu 0,025 sek) napełniany jest gazem (najczęściej azotem). Gaz napełniający poduszkę wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a uruchamiany impulsem czujników rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu. Po wystrzale poduszek, resztki proszku piritechnicznego oraz talku znajdą się we wnętrzu auta, a w szczególności bedzie go widać na szybach. W rzeczywistości można ten osad porównać do skondensowanego kurzu. Może się też zdarzyć, że po uderzeniu poduszki będziecie odczuwały pieczenie np. przedramienia, co w odczuciu przypominać może skutki poparzenia. To wynik silnego uderzenia. A jeśli akurat trzymałyście ręce na kierownicy w niewłaściwy sposób to tak najprawdopodobniej będzie.
Po napełnieniu poduszki wypełniający ją gaz natychmiast z niej uchodzi specjalnie przygotowanymi do tego celu otworami. Umożliwia to prawidłową amortyzację podczas uderzenia ciałem o poduszkę oraz zapobiega uduszeniu się osoby która np. straciła przytomność. W wyniku zderzenia twarzy z poduszką powietrzną możliwe jest także poważne uszkodzenie gałki ocznej (często rogówki).
Poduszkami sterują czujniki. Ich zadaniem jest rozpoznanie z której strony nastąpiło uderzenie i uruchomienie odpowiednich poduszek. W wyniku niewielkiej stłuczki poduszki powietrzne mogą nie zostać uruchomione. Czujniki uznają, że uderzenie jest na tyle słabe, że nie ma takiej potrzeby. Oczywiście to tylko komputer i zawsze istnieje margines błędu, ale dzięki temu, że poduszki powietrzne nie uruchamiają się z każdym, nawet najmniejszym uderzeniem oszczedzamy niemałe kwoty na ewentualne naprawy. Po wystrzale poduszek nie dość, że musimy zaopatrzyć się w nowe, to musimy także wymienić kierownicę, a nierzadko także całą deską rozdzielczą. Kwota naprawy sięga już wtedy kilka tysięcy złotych.
Co mogą ochronić?
- Czołową poduszką powietrzną nazywane są najpopularniejsze, znajdujące się coraz częściej w wyposażeniu standardowym auta – umieszczone z przodu auta. Kierowcy – umieszczona jest w kole kierownicy oraz pasażera – umieszczona jest w desce rozdzielczej na wprost pasażera. Jej głównym zadaniem jest ochrona głowy podczas zderzenia czołowego, czyli w sytuacji gdy „spotykamy” się z kimś lub czymś face to face.
- Zadaniem bocznej poduszki powietrznej jest ochrona ciała poszkodowanego podczas uderzenia w bok pojazdu. Umieszczona jest najczęściej w bocznej krawędzi fotela.Często możecie tam znaleźć znaczek SRS albo po prostu AIRBAG. Stanowi wyposażenie dodatkowe samochodów klasy średniej, np. Ford Focus. W klasie wyższej należy do wyposażenia standardowego, np. Audi A6. UWAGA!!! Jeśli macie auto wyposażone w takie poduszki nie wolno Wam pod żadnym pozorem używać pokrowców na siedzenia!!!! Chyba, że specjalnie do tego przystosowane. Ale generalnie nie radzimy w ogóle.
- Poduszka powietrzna kolanowa. Ma chronić kolana kierowcy lub pasażera podczas zderzenia czołowego. Poduszki te umieszczane są pod kolumną kierowniczą. czyli bezposrednio przed Waszymi kolanami lub połączone są z poduszką czołową pasażera.
- Kurtyny powietrzne. Mają chronić głowy pasażerów samochodu podczas zderzenia bocznego. Kurtyny umieszczane są w krawędzi dachu samochodu. Oznaczone jako SRS lub AIRBAG.
- Poduszka powietrzna środkowego pasażera tylnej kanapy .W przypadku zderzenie czołowego ma chronić osoby siedzącej w środku tylnej kanapy. Umieszczona jest zazwyczaj w kapsule na pasie biodrowym w przypadku gdy nie występuje pas barkowy.
Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. Tylko przy zapiętych zadziała prawidłowo. Wystrzelenie poduszki bez zapiętych pasów może być bardziej niebezpieczne niż jej brak. Pas bezpieczeństwa gwarantuje, że przez cały czas wypadku kierowca pozostaje w swoim fotelu. W razie zderzenia czołowego głowa i korpus kierowcy uderzy w sam środek napełnionej poduszki powietrznej. Poduszką powietrzną i napinaczem pasa bezpieczeństwa kieruje zaawansowany elektoniczny system znajdujący się pod tablicą rozdzielczą. System monitoruje opóźnienie – czyli przeciążenie – i czas jego oddziaływania. Nie ma więc ryzyka, że poduszka powietrzna zostanie napełniona na skutek działania niedużej siły, na przykład podczas parkowania czy niewielkiej kolizji. Poduszka powietrzna napełnia się tylko w momencie zderzenia pojazdu z odpowiednio dużą siłą.Nawet najlepiej wyposażony samochód nie jest wstanie zastąpić umiejętności i wyobraźni kierowcy.