Mechanik – oszust?

0

– Najlepszy warsztat to mój garaż – twierdzą niektórzy. Jednak nie każda z nas wie jak naprawić swoje auto. Jeśli chodzi o naprawy bieżące – obojętnie czy jest to drobna usterka, czy poważna awaria wolimy przekazać samochód w ręce specjalisty. Problem w tym, że nawet specjalista może zawieść.

Serwis czy warsztat?

mechanik

Wybór autoryzowanego serwisu dealerskiego to rozwiązanie dobre, ale i drogie. W takich punktach napraw często wymienia się całe podzespoły, podczas gdy wystarczyłoby czasem wymienić jeden element. Oszustwo w takim serwisie równa się utracie reputacji firmy w oczach klientów. Autoryzowane serwisy, które związane są ze znanymi markami nie mogą pozwolić sobie na takie ryzyko. Inaczej sytuacja wygląda z małym warsztatami samochodowymi. Za naprawę możemy zapłacić mniej, ale ryzyko tego, że coś pójdzie nie tak jest nieco większe.

Upewnij się

Przekazując auto w obce ręce, powinnyśmy najpierw się upewnić, czy warsztat jest godny naszego zaufania. Przypadkowy wybór warsztatu może skończyć się naprawdę wysokim rachunkiem. – Zanim zdecydujemy się na wybór mechanika powinniśmy rozeznać się na rynku – podkreśla Piotr Monkiewicz z Automobilklubu Wielkopolski. – Popytajmy znajomych, kolegów, koleżanki z pracy może kogoś nam polecą – dodaje. Przed wizytą powinnyśmy również poszperać w sieci. W dobie internetu, odnalezienie kilku informacji o mechaniku, czy salonie dealerskim nie powinno stanowić problemu. Polecamy stronę www.odradzamy.pl, np. tam znajdziecie m.in. opinie o warsztatach, czy mechanikach.

Zaufanie

Sama opinia życzliwych osób, czy kilka przeczytanych na forum postów nie wystarczy. O czym powinnyśmy pamiętać, gdy już wybrałyśmy warsztat? – Najważniejsze jest to, aby uzgodnić z mechanikiem zakres naprawy i ewentualne koszty – przypomina Piotr Monkiewicz. – Oczywiście nie wszystkie usterki będzie można wycenić już po wstępnym badaniu auta. Jeśli okaże się, że nasz samochód potrzebuje rozszerzenia zakresu napraw, należy uzgodnić z mechanikiem by nas o tym poinformował, choćby telefonicznie – kontynuuje specjalista. Przed naprawą warto się zastanowić, czy będziemy instalować oryginalne części, czy podzespoły innych firm i czy same je zakupimy i dostarczymy do warsztatu. Jeśli przed, czy w trakcie napraw, będziemy miały pewne wątpliwości lub po prostu nie będziemy wiedziały, jakie rozwiązanie jest dobre dla naszego samochodu, możemy zwrócić się o pomoc do Automobilklubu Wielopolski. W „Poradni Kierowców” pod numerem (0-61) 853 61 03 specjaliści udzielą nam potrzebnych informacji. Dyżury odbywają się w każdy drugi i czwarty czwartek miesiąca.

Rachunek poproszę

– Zawsze po wykonanej pracy, powinniśmy poprosić o rachunek zawierający specyfikację. Gdy okaże się, że mechanik nic nie naprawił, a my zapłaciłyśmy za usługę, rachunek będzie podstawą do roszczeń – mówi nam Piotr Monkiewicz z Automobilklubu Wielkopolski. Na rachunku powinno być napisane dokładnie za co zapłaciłyśmy. – Jeśli z jakiś powodów mechanik nie chce wystawić nam faktury, ani dać rachunku, możemy podać informacje miejscowemu Urzędowi Skarbowemu o nieewidencjonowaniu sprzedaży usług i ukrywaniu dochodu za świadczone usługi. Każdy, kto prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą jest zobowiązany do wystawiania rachunku usługobiorcy – podkreśla Piotr Monkiewicz.

Podsumowując, przed oddaniem swojego auta w obce ręce, warto sprawdzić reputację zakładu, ustalić zakres napraw, zdecydować czy części, które chcemy wymienić mają być oryginalne, czy nie, podać mechanikowi swój numer telefonu, aby mógł poinformować nas o ewentualnych, nieprzewidzianych naprawach i koniecznie zabrać rachunek. Jeśli auto po naprawie nadal będzie w złym stanie i okaże się, że mechanik bezpodstawnie naliczył nam koszty za naprawy, których nie wykonał, możemy zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumenta i podać nieuczciwego mechanika do sądu cywilnego.