Kierownica bez stuk-puk

Jest wiele elementów w samochodzie, których nawet najmniejsze uszkodzenie może powodować poważne konsekwencje. Jednym z takich elementów jest układ kierowniczy.

ukad kierowniczy

Układ kierowniczy jest o tyle ważny, że to on decyduje o posiadaniu kontroli nad pojazdem. Dziś co prawda coraz rzadziej dochodzi do wypadków z powodu awarii układu kierowniczego, ale nie powinnyśmy go zaniedbywać.

Neutralność

Jakie zadanie stawiane jest przed układem kierowniczym? Układ ten ma przenosić ruchy kierownicy na koła pojazdu. Sprawny układ kierowniczy powinien pozostawać cały czas neutralny, tzn. na kole kierownicy nie powinny być odczuwane żadne siły działające na samochód, np. uderzenia spowodowane nierównościami nawierzchni.

Wspomaganie

Dzisiaj już niemal wszystkie pojazdy posiadają wspomaganie układu kierowniczego, zatem manewrowanie kołem kierownicy nie powinno sprawiać problemu i powinno odbywać się z użyciem niewielkich nakładów sił. Ponadto, w sprawnym układzie kierowniczym skręcone koła powinny samoczynnie wrócić do położenia wyjściowego, a więc odpowiadającego jeździe na wprost.

Stuki, luzy…

Gdy tylko pojawi się jakiś czynnik (np. stuki dobiegające z komory silnika, ‘luzy’ w kierownicy), który wywoła nasze zaniepokojenie stanem układu kierowniczego, natychmiast powinnyśmy udać się do warsztatu. Zazwyczaj też ciężko na poczekaniu zdiagnozować rodzaj awarii. Może wystarczyć np. uzupełnienie płynu w zbiorniczku wspomagania czy odpowietrzenie układu wspomagania. Czasem konieczna jest jednak np. wymiana końcówek drążków kierowniczych. Pamiętajmy, że wszelkie prace prowadzone przy układzie kierowniczym powinny być zakończone pomiarem geometrii przedniego zawieszenia.