Nie ukrywam, że najnowszy Volkswagen wywołuje u nas całkiem spore emocje.up! udowadnia, że można być małym z wyglądu, a jednocześnie wielkim duchem!
W klimat tego samochodu wprowadza prezes zarządu Volkswagen AG, prof.dr Martin Winterkorn: Nasz nowy ‘maluch’ w wyjątkowy sposób odzwierciedla to, co najważniejsze w marce Volkswagen: czysty design, maksymalną przestrzeń na minimalnej powierzchni, jakość i zamiłowanie dla każdego detalu i naturalnie niezliczone innowacje.
Nie sposób się z nim nie zgodzić. up! to małe, czteroosobowe auto miejskie. Czym wg nas się wyróżnia? Niespotykaną charyzmą. To mały samochód z wielkim potencjałem! up! faktycznie jest niewielki – jego wymiary to 3,54 m x 1,64 m. Dodatkowo up! to całkowicie nowa konstrukcja. Na jego potrzeby powstała nowa płyta podłogowa, nowa gama silników oraz nowe skrzynie biegów.
up! pojawi się w polskich salonach w styczniu przyszłego roku, choć w Niemczech już można składać na niego zamówienia. Dostępny jest w trzech wersjach: take up!, move up! oraz high up!. W momencie wprowadzania na rynek oferowane będą także dwa wyjątkowe modele na bazie high up! – up! black i up! white.Warto wspomnieć, że up! to nie tylko mały miejski samochodzik. W założeniu ma to być cała rodzina pojazdów – małych, indywidualnych i efektownych.
Wspomniałam o zupełnie nowej gamie silnikowej. W up! zadebiutują trzycylindrowe, benzynowe jednostki o pojemności 1 litra, rozwijające moc 60 i 75 KM. Co ważne, mają wykazywać się małym zapotrzebowaniem na paliwo – w granicach 4,2 l/100 km. W przyszłym roku z kolei ma się pojawić wersja na gaz ziemny, emitująca jedynie 79 g CO2/km. up! występować będą w połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów. Jako opcja będzie także występowała skrzynia automatyczna.
up! mierzy 3,54 metra, dzięki czemu jest jednym z najmniejszych czteroosobowych samochodów, ale jednocześnie posiada jeden z najdłuższych rozstawów osi w segmencie, dzięki czemu we wnętrzu ma być całkiem komfortowo. A samo wnętrze wydaje się proste i czytelne. Jak w każdym Volkswagenie forma i funkcja wydają się łączyć w całość. Moją ulubioną częścią up! jest jego przód. Na pierwszy rzut oka od razu poznamy, że to Volkswagen, ale jednocześnie up! posiada swoją indywidualną osobowość i indywidualny styl. Up! po prostu wydaje się uśmiechać!
Duże tylne światła wyglądają jak części tylnej pokrywy, jednak w rzeczywistości są na stałe połączone z nadwoziem. Ich czerwona powierzchnia wygląda niepowtarzalnie, głównie dzięki wbudowanym białym elementom w kształcie litery C. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak są seryjnie pokryte lakierem w kolorze nadwozia.
Nowością techniczną w up! związaną z bezpieczeństwem jest między innymi czujnik Early-Crash umieszczony w przednim zderzaku, który przed zderzeniem czołowym aktywuje systemy pasów bezpieczeństwa oraz opcjonalna funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Funkcja ta załącza się automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h, za pomocą czujnika monitoruje przestrzeń o promieniu 10 m przed samochodem rozpoznając ewentualne zagrożenie kolizją. up! jest obecnie jedynym samochodem w swoim segmencie wyposażonym w funkcję awaryjnego hamowania w mieście.
Bagażnik up! może się pochwalić pojemnością aż 251 litrów. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów, a podłoga bagażnika jest prawie płaska. Te wartości pokazują, że up! jest wewnątrz olbrzymem wśród małych aut!