Eksperci od kolorów z całego świata przeprowadzili szerokie badania trendów kolorystycznych na całym świecie. Co z nich wynika?
‘Come closer’ – podejdźcie bliżej: to motto raportu na temat globalnych trendów kolorystycznych, przygotowanego przez międzynarodowy zespół projektantów BASF Coatings. Czego możemy się z niego dowiedzieć? Przede wszystkim – nie ma jednego, globalnego mega trendu. Po raz pierwszy jednak pojawiają się wspólne wszystkim ludziom na całym świecie tematy, które będą miały wpływ na kolorystykę samochodów w przyszłości.
Nie oznacza to jednak, że podobne kolory będą dominować na wszystkich kontynentach. Ludzie z różnych regionów świata mają często różne sposoby postrzegania kolorów, co jest uwarunkowane kulturowo. Jakie zatem kolory będą w przyszłości dominować na naszych ulicach? Jakie przemiany społeczne leżą u ich podstaw? Projektanci zidentyfikowali cztery podstawowe trendy.
Ekologia i luksus to nie sprzeczność
Cele ekologiczne mają coraz większe znaczenie, bo ludzie coraz wyraźniej dostrzegają pozytywne skutki działań na rzecz ochrony środowiska. Powoduje to zmianę wizerunku ekologii w naszych oczach. Dobrobyt, a nawet luksus nie są już postrzegane jako sprzeczne z ekologią. Przeciwnie, myślenie i działania proekologiczne znajdują uznanie i szerokie przyzwolenie społeczne.
Łączenie luksusu ze świadomością ekologiczną widoczne jest w kolorystyce lakierów w Europie. Nadal utrzymuje się trend brązu. Ziemiste odcienie odzwierciedlają nową świadomość ekologiczną. W połączeniu z subtelnym lub mocno zredukowanym połyskiem powstaje nowe oblicze „zielonego luksusu”. Również odcienie indygo, miętowy lub złamanej bieli reprezentują ten trend kolorystyczny.
Symbioza między człowiekiem a technologią
Współczesny świat jest zdominowany przez szybki postęp technologiczny. Człowiek i technologia coraz bardziej się do siebie zbliżają. Kolory tego trendu sprawiają wrażenie bardzo sztucznych, ale z drugiej strony w dużym stopniu opierają się na człowieku – na przykład kolor cielistego srebra. Nowe kierunki kolorystyczne odzwierciedlają fascynującą unikalność. Należą do nich przykładowo błękit LED, świetlisty turkus, połyskująca czerń czy jasna czerwień – kolory te zobaczymy w przyszłości na drogach Europy. Techniczny charakter podkreślają tu zwłaszcza lakiery matowe.
Podkreślenie unikalności
Innym ważnym trendem jest indywidualizm. Wielu ludzi chce zbliżyć się do istoty swojej osobowości i rozwija się coraz bardziej indywidualnie, ale w ramach pewnego kolektywu. Dlatego pragnienie wyróżnienia się z tłumu i wyrażenia swojej indywidualności staje się coraz ważniejsze.
W kolorach wyraża się to poszukiwaniem odcieni zupełnie nowych i unikalnych. Tu królować będą odcienie beżu i beżowych szarości, ale możliwe są również odcienie morelowe i różowe. Szczególną uwagę zwracają różne odcienie złota, które mogą sięgać nawet odcienia czerwonozłotego.
Europa: Różnorodność ludzi i kolorów
Aktualnie dyskutowane tematy w społeczeństwach krajów Europy to przede wszystkim migracja, różnorodność i tożsamość kulturowa. Stary Kontynent zmienia się. W parze z kulturową różnorodnością idzie również nowa kolorystyka.
Bazując na różnych odcieniach brązu z subtelnymi efektami, które nawiązują do domowego ogniska i własnych korzeni, trend rozwija się również w kierunku egzotycznych, mocnych i jaskrawych kolorów, takich jak żółty, fioletowy i szmaragdowy.
Prognozy projektantów BASF sprawdziły się w przeszłości
Prognozy trendów opracowywane przez projektantów BASF jak dotąd zawsze się sprawdzają. Już w 2005 r. zapowiadali dominację brązu i bieli i rzeczywiście samochody w tych kolorach coraz częściej widoczne są na europejskich drogach. Przykładowo w Niemczech, odsetek nowo rejestrowanych aut w kolorze białym wynosił w 2010 r. aż 12 procent, a w kolorze brązowym ok. 6 procent, podczas gdy w roku 2009 było to poniżej 2 procent!
Prognozy trendów opracowywane przez projektantów BASF jak dotąd zawsze się sprawdzają. Już w 2005 r. zapowiadali dominację brązu i bieli i rzeczywiście samochody w tych kolorach coraz częściej widoczne są na europejskich drogach. Przykładowo w Niemczech, odsetek nowo rejestrowanych aut w kolorze białym wynosił w 2010 r. aż 12 procent, a w kolorze brązowym ok. 6 procent, podczas gdy w roku 2009 było to poniżej 2 procent!