Szereg badań nad wypadkami wskazuje, że od tego, jaką pozycję przyjmiemy za kierownicą często zależy nasze życie. To ogólny pogląd. Jak to wygląda w praktyce? Jak powinna wyglądać Wasza pozycja za kierownicą, w jakim ustawieniu powinny być poszczególne elementy z których korzysta kierowca? Wyjaśniamy…
Żaden kierowca nie ma problemu z określeniem jaka pozycja za kierownicą jest dla niego wygodna. Jednakże w tym względzie to nie wygoda, a bezpieczeństwo powinno być najważniejsze. Szereg badań nad wypadkami wskazuje, że od tego, jaką pozycję przyjmiemy za kierownicą często zależy nasze życie.
Wszystkie elementy, z których korzysta kierowca podczas jazdy muszą być ustawione tak, by zwłaszcza w sytuacji zagrożenia, móc w pełni zapanować nad autem. Najważniejsze są właściwe odległości. Zapomnijcie więc o leżeniu na fotelu i trzymaniu kierownicy jedną ręką.
Fotel
Musimy ustawić go tak, żeby po maksymalnym wciśnięciu pedału hamulca kolano pozostawało lekko ugięte. Tylko wtedy jesteśmy wstanie zahamować z maksymalną siłą. Także tylko wtedy możemy najszybciej nacisnąć go i zwolnić. Jeśli będziemy miały zbyt daleko odsunięty fotel – tak, że po wciśnięciu pedału hamulca kolano będzie wyprostowane, nie będziemy wstanie zahamować z pełną siłą. Wówczas to najczęstszymi obrażeniami podczas zderzenia są poważne urazy miednicy.
Jeśli jednak będziemy miały fotel przysunięty zbyt blisko, stopy i kolana będą podkurczone, co spowoduje znaczne ograniczenie swobody ruchów. To z kolei może spowodować znaczne obrażenia kolan, ponieważ znajdują się one zbyt blisko twardych elementów deski.
Kierownica
Mamy ułatwione zadanie, jeśli kierownica jest regulowana. W każdym jednak przypadku musimy pamiętać, że plecy, na całej długości muszą mieć stały kontakt z oparciem. Właściwe ustawienie tych elementów można sprawdzić w prosty sposób. Nadgarstek musi spocząć na szczycie kierownicy. Przy skrzyni manualnej, wrzucenie każdego biegu do przodu, a więc np. jedynki, trójki, czy piątki powinnyśmy wykonać bez odrywania pleców od oparcia. Tylko wtedy dłonie właściwie obejmą kierownicę we właściwych miejscach, czyli według jednej szkoły na godzinie za 15minut trzecia, według innej, za 10 minut druga. (niektóre auta w tych miejscach posiadają wytłoczenia mające ułatwić trzymanie kierownicy, np. Fiat Grande Punto). Jeśli w ten sposób skonfigurujemy ustawienie tych dwóch elementów manewry będą najszybsze, a my będziemy mogły wykorzystać maksymalną siłę ramion, które będą miały także maksymalną swobodę ruchów przy obrocie kierownicą.
Jeśli fotel będzie zbyt daleko odsunięty, kręgosłup, pozostając ciągle skrzywiony, szybko będzie się męczył a obie ręce spoczywające w górnych partiach kierownicy spowodują, że manewry pod względem szybkości i precyzji, na pewno będą mniej efektywne. Powstaje też, w przypadku kolizji, ryzyko uderzenia w kolumnę kierowniczą, a jeśli jest poduszka powietrzna, jej uaktywnienie może spowodować poważne obrażenia.
Co możemy regulować?
Kierownica: w niektórych modelach, oprócz dwupoziomowej regulacji, czyli ustawień góra-dół oraz przód-tył, możliwe jest także ustawienie osiowe, które w praktyce polega na połączeniu obu tych funkcji, jednakże daje więcej możliwości ustawień. Z precyzją praktycznie co do centymetra.
Fotel: w niektórych modelach, wysokość oraz pochylenie siedziska kierowcy oraz podparcie lędźwiowe. To jednak bardziej wpływa na komfortowe prowadzenie samochodu, niż na bezpośrednie bezpieczeństwo.
Pedały: a raczej odległość do nich i kąt pochylenia. W części modeli aut, ale na razie tylko w droższych, np. w chryslerze 300c możemy dobrać odległość właściwą dla indywidualnej budowy ciała, lub jak w naszym przypadku, w razie prowadzenia auta w butach na wysokich obcasach.
Pasy: w znacznej większości modeli istnieje możliwość regulacji wysokości pasa bezpieczeństwa w zależności od wzrostu kierującego. Powinien on przebiegać jak najbliżej kości obojczyka, nigdy zwisać z ramienia.
Zagłówek: nie powinien znajdować się na wysokości kręgów szyjnych, a na wysokości głowy. W przypadku uderzenia, zagłówek przylegający do kręgów szyjnych uderza w nie i może wywołać trwały uraz kręgosłupa. Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby w optymalnym ustawieniu fotela i naszej pozycji za kierownicą, opierała się o niego cała głowa. W tym przypadku zagłówek zamortyzuje uderzenie, a głowa utrzymana zostanie we właściwej pozycji.