ESP (Electronic Stability Program) to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętu. Ma czuwać przede wszystkim nad mniej doświadczonymi kierowcami, którzy mają problem z szybkim i prawidłowym wyprowadzeniem samochodu z poślizgu. Radzimy jednak, by nawet doświadczeni kierowcy nie rezygnowali z jego pomocy.
Hamuje koło
Liczne czujniki na pokładzie samochodu cały czas monitorują jego zachowanie. Działanie ESP polega na przyhamowaniu odpowiedniego koła lub kół w przypadku, gdy czujniki wykryją tendencję samochodu do wyślizgiwania się z zakrętu. Które koło zostanie przyhamowane, zależy oczywiście od tego, czy będziemy miały do czynienia z podsterownością czy nadsterownością.
Wolniej!
Działanie systemu ESP oczywiście nie będzie się uaktywniać, gdy nie będziemy przekraczały pewnej bariery. Najlepiej zatem jeździć tak, by ESP w ogóle się nie włączał. Najbezpieczniej jest więc pokonywać zakręty z prędkością mniejszą, niż ta, z którą jechałyśmy wcześniej.