Jak jeździć ekologicznie i ekonomicznie zimą? Zasady są te same o każdej porze roku, ale w trudnych warunkach pogodowych, niskich temperaturach mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, bardzo widocznie jednak podnosi zużycie paliwa i wpływa na zanieczyszczenie środowiska, a przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Mimo, że większość Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to większość łamie jej podstawowe zasady. Ekojazda to płynna jazda, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania. Bieg należy zmieniać na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Powinno się więc redukować biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniać bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min
w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie “wrzucać luzu” podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż 1 minuta warto wyłączać silnik samochodu.
Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie samochodu, więc warto opróżnić bagażnik i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym na dachu boksem. Nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowy poziom ma wpływ na ilość zużywanego paliwa.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault