Jak wiadomo, na stacji benzynowej najniższą cenę zawsze ma LPG. Czy szukając oszczędności związanych z eksploatacją samochodu warto przerzucić się z benzyny na gaz? Lepiej przerobić auto, a może wyjechać wprost z salonu z fabryczną instalacją?
Ile to kosztuje
Zacznijmy od kosztów. Aby zaoszczędzić, pierw musisz zainwestować. Cena zamontowania instalacji oczywiście nie jest jednowymiarowa. W zależności od producenta i jej typu możesz zapłacić od 1 500 zł do nawet i 9 tysięcy zł. Jednak biorąc pod uwagę ilość przejechanych kilometrów, wydatek może Ci się zwrócić nawet przed upływem roku.
Załóż sama
W perspektywie długiego i bezstresowego użytkowania LPG najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie instalacji w swojej, pewnej furze. Montując ją na własną rękę sama podejmiesz decyzję co do marki, jakości oraz specjalisty, który podejmie się jej założenia. Dodatkową korzyścią będzie gwarancja i w razie kłopotów pewny fachowiec. Zanim zdecydujesz się na LPG, zwłaszcza w przypadku nowego samochodu, sprawdź czy Twój samochód będzie dobrze z nią współpracował.
Używane z instalacją
Jeżeli dopiero decydujesz się na zakup samochodu, tańszym rozwiązaniem będzie zakup auta z już założoną instalacją. Oczywiście jest to mniej korzystne rozwiązanie. Co prawda wydasz mniej, ale tylko na początku. Większość samochodów z LPG jest mocno eksploatowana. Ich duże przebiegi odbijają się na częstszych naprawach. Co prawda od każdej reguły jest wyjątek, ale trzeba liczyć się z długimi poszukiwaniami. Dodatkowo pod uwagę musisz wziąć względne koszty naprawy instalacji, jej homologację (co 10 lat) oraz sprawdzić, czy poprzedni właściciel zalegalizował butle i wpisał informację o niej w dowodzie rejestracyjnym.
Nowe z instalacją
Istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie – zakup samochodu w salonie z fabrycznie zamontowaną instalacją gazową. Na szczęście jest już to zjawisko dość powszechne i mało kogo dziwi. Ilość oferowanych modeli wciąż rośnie. Nieocenionym plusem jest gwarancja producenta oraz przeglądy w stacjach ASO. W kwestii kosztów nowego samochód w benzynie i LPG to różnica około 3 tys. zł. Chociaż coraz częściej można trafić na instalację już w cenie.
Tekst: Angelika Rusiecka
Fot. David A. Villa