Dolewanie oleju silnikowego

Sytuacja awaryjna. Zapala się kontrolka odpowiedzialna za poziom oleju silnikowego. Co robić? Jaki olej wybrać i jak go dolać?

Korek wlewu oleju. Ważny jest symbol na nakrętce, Nie jego kolor. Ten może być różny!

Korek wlewu oleju może mieć różny kolor. Nie musi byc żółtym jak na zdjęciu. Poznacie go jednak z łatwością po symbolu na nakrętce, takim samym jak w przypadku kontrolki sygnalizującej niewystarczające ciśnienie oleju sinikowego lub po napisie OIL.

  • Po pierwsze, wyłączcie silnik i wyjmijcie kluczyk ze stacyjki.
  • Nie otwierajcie nigdy maski, jeżeli widzicie, że z wnętrza wydostaje się para alb płyn chłodzący. Możecie się poparzyć! Odczekajcie aż para lub płyn chłodzący przestanie wypływać i przed otwarciem maski poczekajcie aż płyn wystygnie.
  • Nie dotykajcie żadnych gorących części silnika – możecie się poparzyć!
  • Uważajcie by nie rozlać żadnych płynów na gorący silnik – może się zapalić.
  • Następnie, odkręćcie korek wlewu oleju.
  • Dolejcie odpowiedniego oleju (najlepiej tego samego, który już jest wlany).

Jaki olej?

Skąd masz wiedzieć jaki jest? Przy każdej wymianie oleju, osoba wymieniająca powinna umieścić pod maską nakleję określającą rodzaj oleju oraz jego numer. Poproś, najlepiej na stacji benzynowej o dokładnie taki lub o jego zamiennik. Panowie na stacjach na ogół wiedzą takie rzeczy i na pewno Wam pomogą 🙂 A jeśli nie wiesz jaki olej jest w silniku? Najprościej pojechać do serwisu. Gdy sytuacja jest alarmowa – na stacji benzynowej doradzą Ci przynajmniej jaki rodzaj oleju wlać: w starych slnikach to mineralny, w nowszych pół-synetytczny, w całkiem nowych – syntetyczny. Dolanie innego rodzaju oleju może skończyć się poważną awarią, ale jeśli będzie zbliżony typem do poprzedniego – takie uzupełnienie wystarczy, aby dojechać do serwisu.

Jeżeli nagle w trakcie podróży zabraknie nam oleju i nie mamy pojęcia, jakim go uzupełnić, najlepiej w małej ilości dolać oleju półsyntetycznego i udać się do serwisu. Przejechanie kilkunastu kilometrów nie powinno wyrządzić silnikowi szkody – informuje specjalista z serwisu Auto Orunia.

  • Dolewajcie olej małymi porcjami. Pomiędzy porcjami odczekajcie i sprawdźcie poziom oleju, aby przez nieuwagę nie dolać zbyt dużo. Jeżeli poziom oleju będzie właściwy, zakręćcie korek wlewu oleju i gotowe. Poziom oleju możecie sprawdzić za pomocą bagnetu. Właściwy poziom określa na ogół ostatnia kreska licząc od dołu bagnetu lub jego specjalne wgłębienie.
  • Jeśli nalejecie zbyt dużo oleju, nie uruchamiajcie silnika. Możecie uszkodzić silnik i katalizator. W takiej sytuacji pozostaje Wam już tylko zgłosić problem w serwisie. Pamiętajcie więc o nalewaniu oleju małymi porcjami.