Sprawdź ciśnienie!

Badania pokazują, że wciąż blisko 65% samochodów jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach. Sprawdźcie swoje auta. Właściwe ciśnienie w oponach to Wasze bezpieczeństwo i mniejsze zużycie ogumienia.

cisnienie w oponach

Podczas akcji „Ciśnienie pod kontrolą” zorganizowanej przez Michelin i Statoil Poland skontrolowano 13 tys. samochodów. W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (3-7 października) eksperci Michelin i Euromaster sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na 30 stacjach Statoil wynika, że 64,89% samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie – to o ponad 4 proc. mniej niż przed rokiem. Oznacza to, że świadomość kierowców dotycząca prawidłowego ciśnienia w oponach rośnie.

Co województwo to inne ciśnienie

Co ciekawe, stan świadomości kierowców w poszczególnych województwach okazał się bardzo zróżnicowany. Najlepszym wynikiem popisali się kierowcy ze Śląska, gdzie nieprawidłowe ciśnienie miało ‘tylko’ 40,06% przebadanych samochodów. Kolejne miejsca w badaniu zajęły niemalże ex aequo województwa: łódzkie (57,07% pomorskie (57,29%) i opolskie (57,48%). Na drugim biegunie tej klasyfikacji znaleźli się natomiast mieszkańcy Lubelszczyzny (aż 80,73% kierowców z nieprawidłowym ciśnieniem).

Niestety tylko 35,11% kierowców jeździ na prawidłowym ciśnieniu. Okazało się, że aż 6,90% ze wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów, a 25% między 0,5 a 0,9 bara niższe. Jak twierdzą eksperci, taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Z drugiej strony eksperci odnotowali, iż dobre wyniki przyniosło badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy. Średnia głębokość bieżnika to 4,85 mm. Przypomnijmy, że w Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

Regularna kontrola

Bez wątpienia należy zatem regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach – raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Pamiętajmy, że spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia a nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza tym, testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8l/100km). Jak by tego było mało, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20%.

Pamiętajmy, że kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno” – najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.

Źródło: Michelin