Te Fiaty tracą najmniej na wartości

Zakup samochodu to w naszych realiach nadal ważne wydarzenie. Warto zatem wiedzieć jaki kupić, żeby „stracić” na nim jak najmniej w momencie jego odsprzedaży.

Tygodnik „Motor” obliczył, które samochody po zakupie w 2008 roku najmocniej „trzymają cenę”, a których wartość maleje najszybciej. Jak się okazało, aż trzy modele Fiata w dwóch segmentach rynkowych znalazły się na podium wśród samochodów o najmniejszej utracie wartości. Fiat 500 po czterech latach od zakupu utrzymuje najwyższą wartość w swoim segmencie, Fiat Bravo w swojej klasie zajmuje drugie miejsce, a Fiat Panda plasuje się na trzeciej pozycji.

W klasie samochodów małych, najlepszą inwestycją są zakupy Fiata 500 (pierwsze miejsce) i Fiata Panda (trzecie miejsce). Fiat 500 – model z silnikiem benzynowym 1.2, którego cena w 2008 roku wynosiła 39.500 zł, stracił najmniej – bo tylko 39% i obecnie jest wart aż 24.000 zł. Z kolei Fiat Panda napędzany jednostką benzynową 1.1 kupowany w tym samym czasie kosztował w salonie 26.900 zł – dziś auto po czterech latach eksploatacji jest warte 14.000 zł (utrata 48%). Dodajmy, że z 12-tu samochodów uwzględnionych w tej klasie najgorszą inwestycją okazuje się samochód, który w tym samym czasie stracił aż 65% ceny nowego modelu.

fiatbravoJak wynika z obliczeń dziennikarzy tygodnika „Motor”, Fiat Bravo z silnikiem benzynowym 1.4, który w 2008 roku kosztował 47.990 zł, po czterech latach użytkowania osiąga wartość rynkową na poziomie 27.000 zł (utrata wartości 44%). Tym samym Fiat wygrał m.in. z Toyotą Auris, Volkswagenem Golfem, Kią Cee’d i Skodą Octavią.

Jak powstało zestawienie samochodów o najmniejszej i największej utracie wartości? Pod uwagę brano ceny bazowych wersji benzynowych, chyba, że tańszą odmianą była wersja z silnikiem diesela. Wartości na rok 2012 to kwoty wyliczone z dwóch czynników – cen ogłoszeniowych i wartości podawanych przez dwa najważniejsze katalogi wycen samochodów używanych.

Na co zwrócić uwagę w salonie przy wyborze nowego samochodu, tak by po np. 4 latach eksploatacji stracić jak najmniej pieniędzy i przy ewentualnej odsprzedaży być zadowolonym z transakcji? W opinii autorów zestawienia warto pamiętać, że klient na rynku wtórnym preferuje nadwozia pięciodrzwiowe (Fiat Panda i Bravo) – modele trzydrzwiowe są popularne w klasie samochodów najmniejszych (Fiat 500). Liczą się stonowane kolory – czarny i srebrny (jaskrawy w przypadku samochodów sportowych). Samochód powinien być także wyposażony w klimatyzację.