Skróć drogę hamowania!

Hamowanie to jeden z tych elementów, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo kierowcy jak i pasażerów. Dotyczy to szczególnie nagłych i niespodziewanych sytuacji.

Agresywna jazda z częstymi i mocnymi hamowania ma negatywny wpływ nie tylko na podzespoły naszego pojazdu, ale także na nas samych. Wprowadza także niepewność wśród innych kierowców. Z drugiej strony jazda z ciągle wciśniętym pedałem hamulca niszczy je i wprowadza dezorientację wśród innych użytkowników ruchu. Ważna jest płynność jazdy.

Samochody z systemem ABS

Panuje przekonanie, że ABS wydłuża drogę hamowania. W teorii może tak się zdarzyć, ale tylko w szczególnych warunkach, takich jak jazda wyścigowa. W codziennym ruchu ABS ma nam pomóc skutecznie zahamować. ABS pozwala na znaczne skrócenie hamowania zachowując przy tym sterowność pojazdu.

Wielu kierowców ma ten sam problem z hamowaniem – hamujemy za słabo. W samochodzie z ABS-em ważne jest aby pedał nacisnąć z dużą siłą. Tylko takie zachowanie pozwoli na skuteczne hamowanie. Powstające w ten sposób drgania pedału mogę przestraszyć niedoświadczonych kierowców i spowodować cofnięcie nogi. Tymczasem prawidłową reakcję jest silne naciskanie pedału hamulca aż do zatrzymania pojazdu.

Samochody bez ABS-u

Hamowanie bez ABS-u to wyższa szkoła jazdy. By nauczyć się w ten sposób skutecznie hamować konieczne jest doświadczenie. Bez ABS-u hamuje się na wyczucie. Wyczucie granicy, której przekroczenie skutkować będzie zablokowaniem kół i uślizgiem. Stosuje się tzw. hamowanie pulsacyjne, tzn. naprzemienne wciskanie i puszczanie hamulca. Musimy pamiętać, że zablokowane koło nie nadaje kierunku, zatem z zablokowanymi kołami pojedziemy prosto, nawet na zakręcie.

Inne czynniki

Na długość hamowania ma także wpływ rodzaj i jakość drogi. Dłuższy odcinek będzie potrzebny do wyhamowania na śliskim odcinku drogi, pokrytym deszczem czy śniegiem. Niebagatelny wpływ mają też jakość opon oraz stan hamulców. W przypadku opon to zużyty bieżnik może powodować dłuższą drogę hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Pamiętajmy, że należy hamować tak, by nie powodować zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Kodeks drogowy nie odnosi się co prawda do tego typu sytuacji, jednak wszelkie próby nagłego hamowania w celu sprawdzenia np. czy nawierzchnia jest przyczepna, powinnyśmy wykonywać z dala od innych pojazdów.