Skąd taka nazwa? Rozszyfrujmy…

0

Wiecie, że lubicie markę X bardziej niż markę Y, a nazwa samochodów Z kojarzy się z niewiarygodnym luksusem i piękną linią nadwozia. Równie dobrze mogłybyście jednak lubić Y, a Z kojarzyć z kiczem i kiepskim wykonaniem – nazwa marki to bowiem tylko wymyślone przez kogoś imię. Zastanawiałyście się skąd się wzięło?

Czasami jestem ciekawska – przyznaję, dlatego nazwy samochodów zawsze mnie frapowały. Zastanawiałam się skąd dziwne nazwy poszczególnych modeli, ale też, a może nawet bardziej, skąd pomysł na nazwę marki. Wyniki mojego śledztwa poniżej. Kto by pomyślał skąd czerpali inspiracje pierwsi konstruktorzy.

Alfa Romeo

dwuczłonowa nazwa ma podwójne pochodzenie. Pierwszy człon: Alfa to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna), drugi człon Romeo to niestety nie skrót od kochanka z Werony, a nazwiska Nicola Romeo – włoskiego konstruktora, który w 1915 roku objął kierowanie firmą.

Audi

Nazwa Audi pochodzi od nazwiska założyciela firmy – Augusta Horcha. Wydaje wam się to dziwne, bo trudno znaleźć podobieństwo między słowami „Horch” i „Audi”? No cóż tylko poligloci wiedzą, że oba, jedno po niemiecku, a drugie po łacinie, oznaczają to samo „Słuchaj”.

BMW

Ta historia jest znana prawie każdemu, przypomnijmy jednak, że BMW to skrót od Bawarskiej Fabryki Silników produkującej silniki do… samolotów Bayerische Motoren Werke)

C jak Citroen, Chrysler, Chevrolet

Znane marki, których nazwy zaczynają się na literę „C” swoje imiona zawdzięczają nazwiskom ich wielkich twórców – założycieli (Walter Percy Chrysler), konstruktorów (Andre Gustave Citroen) i kierowców wyścigowych (L.Chevrolet)

Dacia

Ta nazwa nie pochodzi od nazwiska twórcy, nie jest też skrótem od nazwy produkującej te samochody fabryki, a nawiązuje do… historycznego regionu Rumunii – Dacji, z której pochodzi marka

Dodge

Dziecko dwóch braci John’a i Horace’a, w których fabryce w 1914 roku rozpoczęto produkcja modelu Old Betsy. Bracia mieli na nazwisko oczywiście… Dodge.

Fiat

Nazwa legendarnej marki jest skrótem od nazwy fabryki. Pierwsze litery nazwy Włoska Fabryka Samochodów w Turynie, a więc Fabbrica Italiano Automobili Torino dają skrót FIAT.

Ford

Nazwa tej marki to legenda. O genialnym, pracowitym konstruktorze Henry’m Fordzie i jego Fordach T, które mogły być każdego koloru byle były czarne słyszą już dzieci w podstawówce. Chyba nie ma wśród czytelniczek AutoPolek takiej, która nie znałaby tej historii?

Honda

Znów na obecną na masce produkowanych w Japonii samochodów nazwę wpłynęło nazwisko twórców marki

Hyundai

Właśnie taką nazwę nadał swojej firmie budowlanej Chung Ju-Young w 1947, nie przewidując potem, że pod tą nazwą utworzony zostanie konglomerat firm z różnych branż, które łączy jedno – duży sukces

Kia

Brzmi krótko i treściwie, niczym jakiś tajemny skrót, tymczasem słowo kia w języku koreańskim oznacza „jutrzenkę wschodu”. Powiało romantyzmem?

Lancia

Vincenzo Lancia – konstruktor i kierowca wyścigowy, który w 1906 roku założył firmę produkującą sportowe samochody nadał jej nazwę w postaci swojego nazwiska.

Mazda

Historia nazwy tej marki nie jest ani prosta ani powszechna. Mówi się, że nazwa koncernu, wywodzi się od zoroastrycznego (indyjsko-irańskiego) bóstwa Ahura Mazda ogłoszonego przez Zarathustra jako jeden z niestworzonych stworzycieli wszystkich. Czyżby więc Mazda miała być pierwowzorem wszystkich samochodów i inicjatorem wszystkim innowacji?

Mercedes

Sukces ma wielu ojców, podobnie jest z Mercedesem. Nazwa Mercedes-Benz i przedsiębiorstwa Daimler-Benz to mariaż nazwisk dwóch jego założycieli, niemieckich konstruktorów: Benz Carl’a Friedrich’a Benz’a i Gottlieb’a Daimlera oraz ich klienta – Emila Jelinka, który jako pierwszy został przedstawicielem firmy Daimler-Benz i ochrzcił produkowane przez nich samochody imieniem swojej córki – Mercedes.

Mitsubishi

Choć nazwa „Mitsubishi” i obecny znak firmowy marki są tłumaczone przez wszystkich jako „trzy diamenty”, ich pochodzenie jest jednak trochę inne. Słowo „mitsu” oznacza „trzy”, a „hishi” – „orzech wodny”. Kształt liści tej rośliny rzeczywiście jest kojarzony w Japonii z kształtem szlachetnego kamienia. Warto jednak wiedzieć, że znak firmy jest graficznym połączeniem dwóch herbów rodowych: twórcy firmy: Iwasakiego – trzech nałożonych na siebie rombów oraz jego pierwszego pracodawcy – Tosa – trzech liści dębu ułożonych w kształcie obecnego znaku firmy.

Nissan

Nazwa firmy wywodzi się od japońskiego zwrotu „nihon sangyo” – jeśli jednak spodziewacie się rewelacji na miarę „jutrzenki wschodu” możecie się rozczarować. Zwrot ten oznacza bowiem „japoński przemysł samochodowy”.

O jak Opel, P jak Peugeot i Porsche, R jak Renault

Wielkie marki z długą historią i wielcy twórcy. Nie byłoby Opla bez Adama Opla (co ciekawe, który posiadał najpierw fabrykę maszyn do szycia, potem rowerów, a dopiero potem zabrał się za produkcję samochodów), Peugeota bez braci Peugeot, Porsche bez doktora Ferdynanda Porsche i Renault bez Louis Renault, który ponad 100 lat temu otworzył swój pierwszy zakład na Polach Elizejskich w Paryżu.

Seat

Znów patriotyczna nazwa. Seat to nic innego jak skrót od Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, a więc Hiszpańskiej Spółki Samochodów Osobowych.

Skoda

Choć Emil Skoda nie odpowiadał bezpośrednio za fabrykę w czasach, gry produkowała ona samochody, to właśnie młodemu metalurgowi, który wyspecjalizował zakład w produkcji maszyn ciężkich nazwę zawdzięcza dziś lider polskiego rynku motoryzacyjnego.

Suzuki

Droga do samochodów była długa. Najpierw bowiem Suzuki Michio założył warsztat tkacki, później zajął się produkcją rowerów, następnie motocykli i dopiero potem postawił na samochody. W 1954 roku firma przyjęła nazwę Suzuki Motor Co.

Toyota

Historia tworzenia się nazwy marki to prawdziwa legenda z przesądem w tle. Otóż jej właściciel – Kiichuro Toyoda, zastąpił obecne w swoim nazwisku „d” literką „t” ze względu na ilość znaków, którą w języku japońskim zawiera. Słowo Toyoda w japońskiej pisowni składa się z siedmiu znaków, podczas gdy Toyota o jeden więcej – osiem. Cyfra osiem uważana jest w Japonii za szczęśliwą – czyżby dlatego po naszych ulicach poruszały się dziś Toyoty Yaris zamiast Toyody Yaris?

Volkswagen

„Samochód dla ludu”, auto dla każdego – biednego i bogatego, dziś już może niekoniecznie, ale nadal dzięki swoim mało kontrowersyjnym kształtom na pewno nie dzieli ludzi.

Volvo

Podobnie jak Audi nazwa marki została zaczerpnięta z łaciny. W zależności od źródła mówi się, że słowo „volvo” oznacza „kręcę się”, „toczę się”. Jedno jest pewne – samochody tej marki już dawno przestały się toczyć, dziś bliżej im do pędzenia.

Magda Drzewiecka