Kobiety prowadzą odpowiedzialnie, bezpiecznie i potrafią dbać o samochód – i mamy na to dowody!
Panie dobrze się czują za kierownicą – to bezsprzeczny wniosek płynący z badania przeprowadzonego wśród zmotoryzowanych kobiet przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w lipcu tego roku na zlecenie firmy Castrol. Jak się okazało, jazda samochodem to dla większości badanych przede wszystkim samodzielność (74%) i odpowiedzialność (69%), ale dla sporej części płci pięknej także wolność (60%) i radość (50%). Blisko połowie respondentek prowadzenie samochodu kojarzy się z bezpieczeństwem, co piątej badanej z koniecznością, a tylko co dziesiątej ze stresem i zagrożeniem.
Za co cenimy nasze cztery kółka?
Co tu dużo mówić, badanie obala mit, że kolor samochodu jest dla pań najważniejszy. Co więc liczy się dla płci pięknej najbardziej? Najbardziej cenioną cechą samochodu jest niezawodność i bezawaryjność. Wskazało ją prawie dwie trzecie kobiet. W dalszej kolejności respondentki wymieniały wielkość auta (39%), wygląd zewnętrzny i wyposażenie (po 32%) oraz markę (29%).
Tego nie robimy same
Spora część ankietowanych potrafi samodzielnie nie tylko tankować swoje auto (95%), lecz także dolać płynu do spryskiwaczy (81%), skorzystać z myjni (79%) czy sprawdzić poziom oleju (67%). Jednak część z nich (43%) przy tej ostatniej czynności prosi o pomoc członka rodziny lub przyjaciela, a tylko jedna trzecia pań potrafi zrobić to samodzielnie. Najwięcej problemów sprawia zmotoryzowanym Polkom wymiana żarówki (nie potrafi tego zrobić 59% ankietowanych), zmiana koła (54%) i sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego (49%).
Bezpiecznie
Polki uważają się za kierowców jeżdżących bezpiecznie (87%) i dbających o swój samochód (79%). Niemal połowa badanych lubi szybką jazdę, a blisko 60% uważa, że zna się na podstawowych parametrach technicznych. Zdecydowana większość kobiet stosuje się do ograniczeń prędkości, przepuszcza przechodniów na pasach i zwraca uwagę na to, aby pasażerowie na tylnym siedzeniu mieli zapięte pasy. Ponad dwie trzecie badanych twierdzi też, że jeździ ekonomicznie. Stereotyp o kobietach za kierownicą dotyczący poprawiania makijażu i wysyłania SMS-ów również nie znalazł odzwierciedlenia w wynikach badań. 79% pań twierdzi, że nigdy lub bardzo rzadko poprawia makijaż w samochodzie, a 78% nigdy lub bardzo rzadko wysyła lub odczytuje wiadomości SMS.
Budzi emocje
Co czwarta kobieta uważa samochód jedynie za środek transportu, podczas gdy dla niemal dwukrotnie większego odsetka auto jest miejscem, w którym panie czują się dobrze. Co piąta ankietowana wyraża się o samochodzie jak o przyjacielu. Na stopień emocjonalnego podejścia do auta wyraźnie wpływa częstość prowadzenia samochodu. Kobiety, które codziennie lub prawie codziennie siadają za kółkiem częściej traktują swój samochód jako przyjaciela, niż kobiety, które prowadzą rzadziej.
– Wyniki badania są dowodem na rosnącą emancypację kobiet – komentuje psycholog, Małgorzata Ohme. – Sprawy związane z posiadaniem samochodu stereotypowo łączone były z mężczyznami, a także cechami, które im się przypisuje: niezależnością, aktywnością, sprawnością fizyczną czy lepszą orientacją w terenie. Badania te podważają ów stereotyp. Większa aktywność kobiet wokół samochodu wskazuje na ich rozwijającą się niezależność i zmiany definicji roli kobiety w rodzinie. Dziś kobieta nadal rodzi dzieci, nadal je wychowuje, nierzadko gotuje i sprząta, co nie wyklucza tego, że potrafi jednocześnie sprawdzić poziomu oleju w silniku, a nawet zmienić oponę.