Nowy Lexus RC na salonie w Tokio

Na tokijskim salonie motoryzacyjnym 2013 nastąpiła odsłona nowego Lexusa coupe RC. Model RC ożywia profil firmy, gdyż jest adresowany do szerszego kręgu odbiorców; dodaje on element emocjonalny do DNA marki Lexus, dobrze znanej z jakości, wyrafinowania i niezawodności.

RC jest częścią rewolucji w zakresie jazdy i prowadzenia auta, jaką zapoczątkował Lexus modelem GS i kontynuował nowym modelem IS. Pojazd ten jest raczej odrębny w klasyfikacji, nie będąc jedynie pochodną wersją dwudrzwiowego sedana. Coupe bazuje na płycie podłogowej GS, natomiast jego wymiary różnią się całkowicie od wymiarów pojazdów serii GS i IS.

Odznaczające się agresywną stylistyką coupe będzie dostępne na rynku japońskim z dwoma układami napędowymi: 3,5 L, V6 z 8-biegową sekwencyjną skrzynią biegów oraz hybrydowym 2,5 L.

Główny konstruktor Junichi Furuyama, odpowiedzialny również za gamę modeli IS powiedział, że RC miał w zamierzeniu zaangażować emocjonalnie swoich użytkowników: „Entuzjaści motoryzacji zawsze pragnęli szczycić się posiadaniem coupe, głównie z jednego powodu – auto takie wygląda odlotowo – a nawet sexy. Opracowaliśmy RC w celu uzyskania jeszcze lepszej dynamiki reakcji, która „upaja” kierowcę, a jednocześnie nie przytłacza go – zachowując prawdziwego ducha Japońskiej gościnności – omotonashi.”

Lexus-RC-1

Lexus-RC-3

Lexus-RC-2

Stylistyka nadwozia

Sylwetka RC została nasycona głęboko zaznaczonymi liniami, a charakterystyczna dla obecnych Lexusów osłona chłodnicy o klepsydrowym zarysie uzyskała tu najniższy i najszerszy jak dotąd profil. RC jest unikatem w gamie modeli Lexusa – w porównaniu do nowej linii IS jest o 30 mm szerszy, 35 mm niższy i ma mniejszy o 70 mm rozstaw osi, co nadaje mu zdecydowaną sylwetkę na drodze, która podkreśla atrakcyjność luksusowego, dwudrzwiowego auta.

Przednie i tylne światła układają się charakterystyczną formę litery L. Do wyboru są dwa rodzaje tarcz kół ze stopu lekkiego – głęboko profilowane, 10-ramienne, 19-calowe oraz „muskularne,” 5-ramienne, 18-calowe.

Flagowym kolorem jest czerwień – w jaśniejszym, bardziej kontrastowym odcieniu, uzyskanym dzięki zastosowaniu nowego procesu lakierowania.

Wzornictwo wnętrza

We wnętrzu RC zaznacza się niewątpliwy wpływ entuzjastycznie przyjmowanych koncepcyjnych modeli sportowych, ze zmaksymalizowanym efektem kontrastowości kolorystyki, materiałów i oświetlenia.

Specjalnie w tym celu stworzony, debiutujący w rodzinie Lexusów system oświetlenia kreuje wyjątkowe doznania, spowijając kabinę smugami świetlnymi rozpościerającymi się ku górze, a nie ku dołowi. Kolory wnętrza o intensywnym kontraście podkreślają poprowadzone linie stylistyczne i akcentują elegancję kabiny. Wstawki z oryginalnego drewna shimamoku – wytworzone w efekcie udoskonalonego przez Lexusa, wysoce skomplikowanego i żmudnego procesu obróbki drewna wielowarstwowego – podkreślają otaczające je wykończenie tapicerskie.

Bezpośrednie otoczenie kierowcy podzielone jest na strefę operacyjną i strefę wyświetlania. W górnej strefie znajduje się zespół wskaźników i 7-calowy wyświetlacz nawigacyjny, a wielopoziomowa konsola środkowa mieści obsługujący ekran zdalny sterownik Remote Touch Interface.

W fotelach zastosowano integralne wypełnienie piankowe – podobnie jak w samochodach wyścigowych – zapewniając komfort podróżowania i skuteczne trzymanie, co jest szczególnie ważne w modelach coupe.

Lexus-RC-4

Lexus-RC-6

Rozwiązania techniczne

Spośród zaawansowanych rozwiązań technicznych należy zwrócić uwagę na udoskonalony układ monitorujący martwe pola widoczności (BSM) oraz nowy zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI).

RC jest pierwszym modelem Lexusa, w którym zastosowano ulepszony układ monitorujący martwe pola widoczności; wykrywa on pojazdy zbliżające się z tyłu z większymi prędkościami oraz będące w większej odległości niż ma to miejsce w dotychczasowo stosowanym układzie BSM.

Innowacyjny, dotykowy zdalny sterownik Remote Touch Interface Lexusa, służący do obsługi systemów audio i nawigacji pełni szczególnie ważną rolę w aucie typu coupe, gdzie szybka reakcja na dotyk jest pożądanym „składnikiem” ekstremalnych doznań za kierownicą.

Źródło: Lexus