Na tokijskim salonie motoryzacyjnym 2013 nastąpiła odsłona nowego Lexusa coupe RC. Model RC ożywia profil firmy, gdyż jest adresowany do szerszego kręgu odbiorców; dodaje on element emocjonalny do DNA marki Lexus, dobrze znanej z jakości, wyrafinowania i niezawodności.
RC jest częścią rewolucji w zakresie jazdy i prowadzenia auta, jaką zapoczątkował Lexus modelem GS i kontynuował nowym modelem IS. Pojazd ten jest raczej odrębny w klasyfikacji, nie będąc jedynie pochodną wersją dwudrzwiowego sedana. Coupe bazuje na płycie podłogowej GS, natomiast jego wymiary różnią się całkowicie od wymiarów pojazdów serii GS i IS.
Odznaczające się agresywną stylistyką coupe będzie dostępne na rynku japońskim z dwoma układami napędowymi: 3,5 L, V6 z 8-biegową sekwencyjną skrzynią biegów oraz hybrydowym 2,5 L.
Główny konstruktor Junichi Furuyama, odpowiedzialny również za gamę modeli IS powiedział, że RC miał w zamierzeniu zaangażować emocjonalnie swoich użytkowników: „Entuzjaści motoryzacji zawsze pragnęli szczycić się posiadaniem coupe, głównie z jednego powodu – auto takie wygląda odlotowo – a nawet sexy. Opracowaliśmy RC w celu uzyskania jeszcze lepszej dynamiki reakcji, która „upaja” kierowcę, a jednocześnie nie przytłacza go – zachowując prawdziwego ducha Japońskiej gościnności – omotonashi.”
Stylistyka nadwozia
Sylwetka RC została nasycona głęboko zaznaczonymi liniami, a charakterystyczna dla obecnych Lexusów osłona chłodnicy o klepsydrowym zarysie uzyskała tu najniższy i najszerszy jak dotąd profil. RC jest unikatem w gamie modeli Lexusa – w porównaniu do nowej linii IS jest o 30 mm szerszy, 35 mm niższy i ma mniejszy o 70 mm rozstaw osi, co nadaje mu zdecydowaną sylwetkę na drodze, która podkreśla atrakcyjność luksusowego, dwudrzwiowego auta.
Przednie i tylne światła układają się charakterystyczną formę litery L. Do wyboru są dwa rodzaje tarcz kół ze stopu lekkiego – głęboko profilowane, 10-ramienne, 19-calowe oraz „muskularne,” 5-ramienne, 18-calowe.
Flagowym kolorem jest czerwień – w jaśniejszym, bardziej kontrastowym odcieniu, uzyskanym dzięki zastosowaniu nowego procesu lakierowania.
Wzornictwo wnętrza
We wnętrzu RC zaznacza się niewątpliwy wpływ entuzjastycznie przyjmowanych koncepcyjnych modeli sportowych, ze zmaksymalizowanym efektem kontrastowości kolorystyki, materiałów i oświetlenia.
Specjalnie w tym celu stworzony, debiutujący w rodzinie Lexusów system oświetlenia kreuje wyjątkowe doznania, spowijając kabinę smugami świetlnymi rozpościerającymi się ku górze, a nie ku dołowi. Kolory wnętrza o intensywnym kontraście podkreślają poprowadzone linie stylistyczne i akcentują elegancję kabiny. Wstawki z oryginalnego drewna shimamoku – wytworzone w efekcie udoskonalonego przez Lexusa, wysoce skomplikowanego i żmudnego procesu obróbki drewna wielowarstwowego – podkreślają otaczające je wykończenie tapicerskie.
Bezpośrednie otoczenie kierowcy podzielone jest na strefę operacyjną i strefę wyświetlania. W górnej strefie znajduje się zespół wskaźników i 7-calowy wyświetlacz nawigacyjny, a wielopoziomowa konsola środkowa mieści obsługujący ekran zdalny sterownik Remote Touch Interface.
W fotelach zastosowano integralne wypełnienie piankowe – podobnie jak w samochodach wyścigowych – zapewniając komfort podróżowania i skuteczne trzymanie, co jest szczególnie ważne w modelach coupe.
Rozwiązania techniczne
Spośród zaawansowanych rozwiązań technicznych należy zwrócić uwagę na udoskonalony układ monitorujący martwe pola widoczności (BSM) oraz nowy zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI).
RC jest pierwszym modelem Lexusa, w którym zastosowano ulepszony układ monitorujący martwe pola widoczności; wykrywa on pojazdy zbliżające się z tyłu z większymi prędkościami oraz będące w większej odległości niż ma to miejsce w dotychczasowo stosowanym układzie BSM.
Innowacyjny, dotykowy zdalny sterownik Remote Touch Interface Lexusa, służący do obsługi systemów audio i nawigacji pełni szczególnie ważną rolę w aucie typu coupe, gdzie szybka reakcja na dotyk jest pożądanym „składnikiem” ekstremalnych doznań za kierownicą.
Źródło: Lexus