Pierwsza generacja Golfa BlueMotion zadebiutowała przed pięcioma laty. Wtedy samochód ten, ze zużyciem paliwa 4,5 l/100 km, wyznaczał standardy pod względem ekologii i kosztów podróży.
W roku 2009 Volkswagen zaprezentował studyjną wersję drugiej generacji Golfa BlueMotion, ze spalaniem obniżonym do 3,8 l/100 km. Najnowszy Golf Bluemotion napędzany jest nowym silnikiem 1,6 TDI, który potrzebuje jedynie 3,2 l paliwa na 100 km! Auto dysponuje mocą 110 KM i rozwija prędkość maksymalną 202 km/h.
Fakt, że udało się obniżyć spalanie trzeciego Golfa BlueMotion o kolejne 0,6 litra (15%) jest jednoznacznym dowodem nieustannego postępu technicznego. Ze zbiornikiem o pojemności 50 litrów przejedzie teoretycznie aż 1562 kilometry. Przy średnim rocznym przebiegu 15.000 kilometrów możliwe jest zatem tankowanie tylko dziesięć razy w roku.
W jaki sposób udało się po raz kolejny obniżyć zużycie paliwa? Przede wszystkim dzięki innowacyjnej, lekkiej konstrukcji (m.in. układ jezdny lżejszy o 26 kg, nadwozie o 37 kg), modyfikacjom wprowadzonym do silnika i całemu pakietowi innych rozwiązań. Należą do nich specjalne opony o niskich oporach toczenia z podwyższonym ciśnieniem, dłuższe przełożenie przekładni (5-biegowa manualna skrzynia biegów), a także takie elementy, jak seryjny we wszystkich nowych Golfach system Start-Stop i tryb rekuperacji oraz odpowiednie modyfikacje aerodynamiczne.
W porównaniu z innymi modelami Golfa aerodynamika wariantu BlueMotion poprawiła się także dzięki obniżonemu zawieszeniu (o 15 mm), spojlerowi na krawędzi dachu, bocznym elementom prowadzącym strumień powietrza na tylnej szybie, zamkniętej osłonie chłodnicy, częściowo zamkniętym osłonom wentylacji, zoptymalizowanemu prowadzeniu powietrza chłodzącego, specjalnej osłonie podwozia, zoptymalizowanym kanałom chłodzenia hamulców i spojlerom na słupkach C.
Wersja seryjna Golfa Bluemotion będzie dostępna w dwóch liniach wyposażenia: Trendline i Comfortline. Na rynku pojawi się latem 2013 roku.