Młodsi czy starsi? Kto jeździ bezpieczniej?

0

Czy wiesz, że najbezpieczniej jeżdżą osoby w latach tzw. aktywności zawodowej? Osoby starsze, jak i osoby poniżej 25 roku życia stanowią zagrożenie, które można jednak rozpoznać i mu przeciwdziałać.

Ryzyko spowodowania wypadku przez osoby po 65 roku życia wzrasta o 16% w porównaniu z grupą 25-64. Z drugiej strony, kierowcy poniżej 25 roku życia mają aż o 188% większe prawdopodobieństwo na spowodowanie wypadku w porównaniu do osób starszych.

Jak się okazuje, najbezpieczniej jeździmy w latach tzw. aktywności zawodowej. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są młodzi kierowcy, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, a także brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich umiejętności. U starszych kierowców z kolei maleje refleks, pogarsza się zdolność widzenia i słyszenia. Są oni jednak bardziej ostrożni i rozważni, dostosowując zwykle styl jazdy do możliwości.

Trudno jest wyczuć granicę, kiedy zaczynają się pojawiać problemy w prowadzeniu samochodu. Jeżeli nie zaobserwujemy jakiś odczuwalnych różnic w widzeniu, czy tez np. jakiejś dużej zmiany zdrowotnej, wydaje nam się, że wszystko jest ok. Aby nie dopuścić do tego typu problemów, kierowcy w wielu krajach w określonym wieku muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym. W Polsce nie ma jednak takiego prawa, choć coraz częściej się o nim wspomina.

Sprawdź się

Starsi kierowcy powinni być wyczuleni przede wszystkim na wzrastającą liczbę niebezpiecznych sytuacji na drodze z ich udziałem. Chodzi o trudności w dostrzeganiu pieszych i innych uczestników ruchu, wzrastające zdenerwowanie i stres za kierownicą, a także ból, sztywność szyi i uczucie ciężkości w nogach.

Jeśli mamy wątpliwości, czy nadal jesteśmy bezpiecznymi kierowcami, najlepiej zapytać lekarza. Możemy też skonsultować temat z doświadczonym instruktorem. – Bardzo wymierne jest również weryfikowanie swoich umiejętności na specjalnych szkoleniach bezpiecznej jazdy – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Uważać powinny przede wszystkim osoby przyjmujące leki. Choć niektóre lekarstwa same nie wpływają na możliwość prowadzenia aut, w kombinacji z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację. – Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone ulice. Powinni też eliminować czynniki, które mogą ich rozpraszać, takie jak rozmowy przez telefon – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem.

Źródło: Renault, www.rand.org, Raport bezpieczeństwa w ruchu drogowym DEKRA na rok 2012, badania przeprowadzone w Niemczech.