Mamy coraz lepsze drogi

0

Aż 42% polskich dróg to „czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka. To i tak mniej niż jeszcze 4 lata temu.

droga

EuroRAP to Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach (EuropeanRoad Assessment Programme) a zarazem międzynarodowa organizacja pożytku publicznego. Jest największym i najsprawniej działającym obecnie Programem w Europie mającym na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa na drogach. Można powiedzieć, że jest to inicjatywa bliźniacza do EuroNCAP – niezależnego programu przyznającego gwiazdki nowym pojazdom za ich konstrukcję i wyposażenie chroniące pasażerów i pieszych w razie wypadku drogowego.

Czerwone i czarne odcinki

Mapa ryzyka na drogach krajowych w Polsce została opracowana już po raz czwarty. Podstawowy wniosek jest taki, że znacznie spadły długości tzw. „czarnych odcinków” oraz liczba „odcinków krytycznych”. Mimo to, wciąż aż 76% długości dróg krajowych, to „czarne i czerwone odcinki” (spadek o 10% w stosunku do lat 2005-2007).

O gęsią skórkę przyprawia fakt, że aż 42% długości wszystkich dróg krajowych to drogi o najwyższym poziomie ryzyka, czyli tzw. „czarne odcinki”. Mimo wszystko jest ich mniej o 19% niż w okresie 2005-2007. Znacząco spadła liczba odcinków krytycznych (o najwyższym ryzyku) z 44 do zaledwie 13. Na szczególną uwagę administracji drogowej ciągle zasługuje 7 odcinków, które przynajmniej w ostatnich trzech okresach analizy uznano za odcinki krytyczne. Ponad połowa wszystkich wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce właśnie na „czarnych odcinkach” choć tutaj także nastąpiła poprawa – jest ich o 16% mniej niż w latach 2005-2007.

Bezpiecznie w Wielopolsce

Pozytywną informacją jest fakt, że już 11% długości dróg krajowych (o 7% więcej niż ostatnio) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP, jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg. Są to oczywiście głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.

W latach 2008-2010 na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 10,6 tys. ciężkich wypadków (tj. wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi), w których zginęło 4,7 tys. osób a 9,3 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. W stosunku do okresu 2005-2007 liczba tych wypadków spadła o 18%, a liczba ofiar śmiertelnych o 21%.

Najbezpieczniejsze drogi występują dziś w województwie wielkopolskim. Po przeciwnej stronie tej statystyki są drogi w województwie lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko – mazurskim i podkarpackim.

Fot. Paojus, foter.com