Nowe przepisy – co się zmieni?

0

Nowe testy teoretyczne, mocniejszy motocykl od 24 roku życia i kursy reedukacyjne. Kierowców obecnych i przyszłych czeka prawdziwa rewolucja, a szkoły jazdy przeżywają oblężenie.

Wprowadzenie zmian ma zmniejszyć liczbę ciężkich wypadków i podnieść kwalifikacje kierujących, co ogólnie ma przyczynić się do większego bezpieczeństwa na drogach. Według statystyk najniebezpieczeniejszą grupą kierowców są osoby w wieku 18-24 lata, posiadające prawo jazdy krócej niż 2 lata.

Nowy egzamin teoretyczny

Obecnie egzamin teoretyczny to dla kierowców najmniejsze zmartwienie – w ciągu 25 minut trzeba odpowiedzieć na 18 pytań z bazy około 500. Zawsze można wrócić do poprzedniego pytania i zmienić odpowiedź. Większość kursantów po prostu siada do testów na kilka dni przed egzaminem i wkuwa. Od lutego baza pytań wzrośnie do ponad tysiąca. Kandydata czeka większa ilość zadań, a egzamin podzielony zostanie na część ogólną składającą się z 20 pytań i 12 pytań specjalistycznych. Znikną za to pytania wielokrotnego wyboru,a system punktacji będzie zależny od poziomu trudności zadania. Nie wiadomo, czy ogólniedostępna będzie baza pytań.

Niektóre zadania będą prezentowane w formie filmów. Po obejrzeniu filmu egzaminowany będzie musiał w określonym czasie wskazać poprawną odpowiedź i nie będzie miał już szansy powrotu do udzielonej i zatwierdzonej odpowiedzi. Takie rozwiązanie stosuje się już w innychkrajach europejskich. Specjaliści jednogłośnie twierdzą, że dotychczasowy system tekstów zmuszał jedynie do wzrokowego zapamiętywania pytań. Symulacje w czasie rzeczywistym pomogą nauczyć zachowania w konkretnych sytuacjach drogowych.

Quad z prawem jazdy

Powstaną także nowe kategorie prawa jazdy. Nowością będzie kategoria AM, dozwolona od 14 roku życia, uprawniająca do prowadzenia pojazdów czterokołowych o masie 250kg i motorowerów wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności do 50 ccm lub elektryczny o mocy do 4kW i prędkością maksymalną ograniczoną do 45km/h. Cięższe quady zostały zaliczone do „czterokołowców” wymagających prawa jazdy kategorii B1, dozwolonego od 16 roku życia. Wprowadzona zostanie też ankieta zdrowotna, która ma zapobiegać siadaniu za kółkiem osobom, które nie powinny otrzymywać prawa jazdy ze względu na stan zdrowia.

Ciężej o motocykl

Trudniej będzie zdobyć prawo jazdy kategorii A. Najpierw przez 2 lata trzeba będzie się legitymować prawem jazdy na małe motocykle (A1 od 16 roku życia lub A2 od 18 roku życia). Dopiero po tym okresie będzie można uzyskać prawo jazdy na większe motocykle. Podniesiony zostanie również minimalny wiek niezbędny do uzyskania bezpośredniego dostępu do prawa jazdy kategorii A – z 18 do 24 lat. Ma to na celu zapobieganie sytuacjom, w których młodzi i niedoświadczeni kierowcy uzyskują dostęp do ciężkich i bardzo szybkich motocykli.

Jednak osoby, które ukończyły 18 lat przed 1 stycznia 2013 (czyli przed wejściem w życie nowych przepisów) będą mogły jeździć motorowerem bez uprawnień. Prawo do poruszania się pojazdem tego rodzaju zyskają kierowcy z prawem jazdy wyższej kategorii lub nastolatki z kartą rowerową. Pozostali zmuszeni będą do zdobycia stosownych uprawnień.

Młody może mniej

Począwszy od roku 2013 początkujących kierowców czeka 2-letni okres próbny. Przez 8 miesięcy od uzyskania prawa jazdy będą musieli jeździć samochodem oznaczonym „zielonym listkiem” zarówno na przedniej, jak i tylnej szybie. Oprócz tego będą mogli poruszać się z prędkością mniejszą niż inni kierowcy – w terenie zabudowanym nie będą mogli przekroczyć 50 km/h, poza nim – 80 km/h i 100 km/h na pozostałych drogach. Nie będą mogli też podejmować pracy zarobkowej jako kierowcy. Ponadto po popełnieniu dwóch wykroczeń podczas okresu próbnego kierowca zostanie skierowany na kurs reedukacyjny, a po popełnieniu trzech wykroczeń lub jednego przestępstwa straci prawo jazdy. Takie rozwiązanie zastosowano już w innych państwach europejskich.

Nie skasujesz punktów

Zmodyfikowane zostaną szkolenia „kasujące” punkty karne. Koniec z łatwym pozbyciem się sześciu punktów ze swojego konta. Zgodnie z nowymi przepisami kierowcy, którzy uzbierają 24 punkty karne będą kierowni na kurs reedukacyjny, a nie na ponowny egzamin na prawo jazdy. Jeżeli jednak w ciągu 5 lat ponownie zgromadzą 24 punkty, wtedy pożegnają się z dokumentami. Koniec też z biciem rekordów w gromadzeniu punktów. Policjant będzie mógł nas jednorazowo ukarać nie więcej niż 10 punktami karnymi.

Nowa ustawa wchodzi w życie 11 lutego 2012 roku, jednak dopiero od stycznia 2013 zaczną obowiązywać zapisy o kontroli ośrodków szkoleniowych, okresie próbnym dla nowych kierowców oraz kursach reedukacyjnych.