Małe, zgrabne urządzonko nagle zaczyna buczeć i piszczeć. Coraz szybciej i szybciej, aż porywa z fotela. To podręczne radyjko, które mówi do nas, że za chwilę za zakrętem ukaże się fotoradar.
Antyradary do legalnych nie należą. Ale chyba warto im poświęcić słów kilka. No i przede wszystkim wyjaśnić do czego służą. Dzięki małej, czarnej skrzyneczce można uniknąć zapłacenia mandatu i długich rozmów z policjantami.
Mały sprzęt a cieszy
Urządzonko skutecznie wykrywa fotoradar, czy radar policyjny. Przydaje się, choć prawo zabrania używania tego typu sprzętu.
‑ Samo posiadanie antyradaru, bez zrozumienia zasad jego działania, nie zabezpieczy nikogo przed otrzymaniem kosztownego mandatu. Należy zdać sobie sprawę z zalet i ograniczeń tych urządzeń oraz nauczyć się interpretować pojawiające się sygnały ‑ wyjaśnia Michał Dąbek z portalu www.antyradary.phi.pl. ‑ Antyradary są bardzo czułymi odbiornikami fal mikrofalowych i laserowych. Jeżeli więc spotkacie po drodze patrol, który właśnie ustrzelił delikwenta i jest w trakcie jego „obróbki” – nie miejcie pretensji do waszego urządzenia, że nic nie wskazuje. Prawdopodobnie policyjny radar leży na masce samochodu wyłączony i czeka, aż ktoś się nim znowu zajmie. Proszę pamiętać również, że aby antyradar przeskanował całe pasmo częstotliwości radarowych potrzebuje odrobinę czasu na analizę sygnału – im antyradar jest wyższej klasy tym szybciej to robi, ale jeżeli wyskoczycie z zakrętu i zostaniecie namierzeni z bliskiej odległości, to nawet najdroższe urządzenie nic na to nie pomoże.
Nielegalne, ale trudno wykrywalne
O tym czy ktoś ma antyradar w aucie policjanci w zasadzie nie wiedzą. Dlaczego? Bo kierowcy na widok radiowozu najczęściej zwalniają wcześniej poinformowani o zaistniałej sytuacji. Po co więc zatrzymywać kogoś kto jedzie prawidłowo? Co nie zmienia faktu, że sprzętu używacie na własną odpowiedzialność, a przyłapanie na korzystaniu z antyradaru może się źle skończyć.
‑ Urządzenia tegu typu dzielimy na dwie grupy: antyradary oraz wykrywacze radarów ‑ wyjaśnia Maciej Bednik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. ‑ Stosowanie tych pierwszych jest surowo zabronione, ponieważ ich działanie może zakłócić działanie np. radarów na lotniskach. Korzystanie z tych drugich też jest zabronione, choć one nie zakłócają pracy innych urządzeń.
Widać jednak, że popularność tego typu sprzętu maleje. Mając antyradar można czasem nie wykryć radaru. Nasi mundurowi wzięli się na sposób i tępią cwaniaków. ‑ Często jest tak, że urządzenia, którymi dysponujemy nie są z dużej odległości wykrywalne, więc śmiało możemy złapać kierowcę ‑ dodaje Maciej Bednik.
Poza tym funkcjonariusze mają jeszcze ciekawszy sprzęt – laserowe wykrywacze prędkości. A na to już nic nie pomoże i w żaden sposób nie jesteśmy w stanie tego wykryć. ‑ Są bardzo precyzyjne i często ich wskazania stanowią dowód w sprawach sądowych, gdy kierujący nie przyjmuje mandatu ‑ kwituje Maciej Bednik.
Tak czy siak z wykrywaczem radarów jest łatwiej, bo pomaga na drodze. Zamiast tego typu sprzętu lepiej jednak zainwestować w CB radio. Jest legalne i przy okazji można pogadać z kimś po drugiej stronie. Kto wie, może nawet znaleźć miłość na całe życie 🙂
Jak działa antyradar?
– sygnał pojawia się powoli, potem szybko rośnie – prawdopodobnie oznacza to działający w pobliżu radar policyjny, a najpewniej – działający ciągle fotoradar
– pojedynczy sygnał alarmu – może to być alarm fałszywy, lecz może to być również impuls z radaru policyjnego
– nagle pojawiający i powtarzający się sygnał alarmu – radar jest używany w okolicy, mógł zostać przed chwilą włączony – a to znaczy, że w pobliżu może działać patrol policyjny
– alarm pojawiający się powoli podczas zbliżania się do wzgórza, zakrętu lub mostu prawdopodobnie radar policyjny za wzgórzem, mostem lub zakrętem
– krótko trwający krótkookresowy ton alarmu – prawdopodobnie fałszywy alarm
Model: Beltronics RX-65
Jak to działa? Wykrywa radary pulsacyjne, ostrzega przed zagrożeniami drogowymi, wydaje komunikaty dźwiękowe i głosowe, ma wyświetlacz tekstowy, graficzny wskaźnik siły wykrytego sygnału, funkcję AutoScan, 3 tryby miejskie oraz tryb autostradowy, wejście słuchawkowe, automatyczne oraz ręczne wyciszanie komunikatów, regulowaną jasność wyświetlacza i głośności.
Cena: 1079 PLN
Model: Beltronics Vector 995
Jak to działa? Wyposażony jest w cyfrowe przetwarzanie sygnału DSP skutecznie eliminujący fałszywe alarmy. Bardzo szybki procesor pozwala szybko namierzyć i przetworzyć sygnał radaru. Zaopatrzony jest w numeryczny wyświetlacz, umożliwiający podgląd rzeczywistej siły sygnału i ma przełącznik miasto – autostrada.
Cena: 1049 PLN
Model: Valentine One
Jak to działa? To urządzenie o największej mocy i skuteczności. Teraz został również wyposażony w „Tryb Euro”, nastawiony na wykrywanie najpopularniejszych w Europie pasm na których pracują policyjne radary. Przy włączonym trybie zdolność wykrywania radarów znacznie wzrasta.
Cena: 1799 PLN
Model: Cobra XRS 9740
Jak to działa? Ten model posiada dużo większy zakres od swoich poprzedników. Ma także wyświetlacz z wskaźnikiem siły sygnału, oraz wbudowanym 8-punktowym kompasem. Ma funkcję inteligentnego wyciszania, która zmienia siłę głosu w zależności od prędkości. Reaguje na wszystkie typy radarów używanych w policji
Cena: 560 PLN
Model: Whistler Pro 58
Jak to działa? To jeden z najnowszych antyradarów firmy Whistler. Posiada numeryczny wskaźnik siły sygnału, ułatwiający zlokalizowanie radaru oraz trzy tryby czułości jazdy w mieście. Wykrywa wszystkie rodzaje radarów używanych przez policję oraz zapewnia ochronę przed radarami laserowymi w promieniu 360 stopni. I dodatkowo ma funkcję oszczędności baterii.
Cena: 450 PLN
Fot. antyradar.pl