Kontrolki w aucie bez tajemnic

0

Jedziecie swoim lub nie swoim autem. Nieważne, czy przemierzacie trasę z domu do centrum handlowego, do przedszkola, czy na wakacje z przyjaciółką. Na pewno nieraz zdarzyło się Wam, że ni stąd ni zowąd na desce rozdzielczej auta pojawił się świecący symbol kontrolki… bądź kilku.

Co dalej: kontynuować podróż? Zadzwonić do kogoś i zapytać co to oznacza? Pojechać do najbliższego mechanika? A co jeśli okaże się, że to pierdoła i specjaliści wyśmieją nasze obawy? Żebyście już nigdy nie miały takich dylematów, poniżej wraz z symbolami poszczególnych kontrolek wyjaśniamy co oznaczają, co może się wydarzyć i co robić, gdy wasz spokój zakłóci którakolwiek z nich.

Na desce rozdzielczej auta mamy 3 główne kolory kontrolek: czerwony, pomarańczowy i zielony. Najważniejsze, sygnalizujące najgorszą dla auta awarię, wyświetlane są w kolorze czerwonym. Dalej pomarańczowe – te, oprócz awarii, mogą oznaczać także uaktywnienie niektórych z systemów, w które jest wyposażone auto. Kontrolki w kolorze zielonym nie sygnalizują awarii, a określają poszczególne funkcje, w które auto zostało wyposażone.

Kontrolka plus komunikat

W nowszych autach wraz z zaświeceniem kontrolki pojawia się zwykle stosowny komunikat na wyświetlaczu komputera pokładowego. Te z was, które mają szczęście podróżować autami z polskim menu komputera (np. w nowych modelach Renault, otrzymają informację w języku polskim, co znacznie ułatwia sprawę. Będzie to tylko informacja o rodzaju usterki, a nie o tym co należy w zaistniałej sytuacji zrobić. Zaświecenie się kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie, choć czasami takie komunikaty pojawiają się pomimo poprawnej pracy układów.

Niewystarczające ciśnienie oleju silnikowego/ olej zużyty 

Jeżeli lampka sygnalizacyjna zaświeci się podczas jazdy powinnyście natychmiast wyłączyć silnik i zwrócić się do serwisu. Brak oleju może spowodować zatarcie silnika, co w rezultacie spowoduje ogromne koszty związane z przywróceniem autu „życia”. Kontrolka ta, gdy sygnalizuje olej zużyty na ogół miga przy każdym uruchomieniu silnika i następnie co ok. dwie godziny aż olej zostanie wymieniony.

Niewystarczające doładowanie akumulatora 

Po pierwszym obróceniu kluczyka w stacyjce lampka ta zaświeci się, ale powinna zgasnąć zaraz po uruchomieniu silnika (gdy silnik pracuje na biegu jałowym, czyli tzw. luzie dopuszczalne jest lekkie opóźnienie zgaśnięcia lampki). Jeżeli jednak świeci się na stałe może to oznaczać za słaby akumulator. Możemy więc akumulator doładować, wymienić lub udać się do najbliższej stacji serwisowej. Przy palącej się kontrolce jazda nie jest zalecana.

Minimalny poziom oleju silnikowego 

Po włożeniu kluczyka do stacyjki i przekręceniu raz, lampka ta powinna się zapalić, ale chwilę później zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że poziom oleju jest minimalny. W takiej sytuacji musicie dolać olej (ważne by był taki sam) i pojechać dalej. Jeśli tego nie zrobicie, nie wolno Wam jechać dalej. Brak oleju może spowodować zatarcie silnika i ogromne koszty naprawy.

Kontrolka odpowiedzialna za hamulec ręczny lub poziom płynu hamulcowego 

Będzie się świecić w sytuacji, gdy zaciągnięty będzie hamulec ręczny. Jeśli po jego zwolnieniu nadal będzie się świecić lub zapali się podczas jazdy, oznacza to, że poziom płynu hamulcowego jest zbyt mały. W takiej sytuacji najlepiej gdybyście poprosiły kogoś dolanie płynu hamulcowego, lub udały się do najbliższej stacji serwisowej. Specjaliści nie zalecają dalszej jazdy przy palącej się kontrolce.

Awaria poduszki powietrznej 

Po włożeniu i przekręceniu kluczyka w stacyjce (ale nie odpaleniu auta) ta kontrolka powinna się zaświecić, ale kilka sekund później powinna zgasnąć. Świecenie się tej kontrolki na stałe oznacza uszkodzenie instalacji poduszki powietrznej.

Awaria systemu EBD

Równoczesne zapalenie się tych kontrolek przy uruchomionym silniku wskazuje na uszkodzenie systemu EBD, lub, że system jest niedostępny. W tym przypadku podczas gwałtownego hamowania może wystąpić zablokowanie kół tylnych, co w konsekwencji może doprowadzić do poślizgu.

 

Po zaświeceniu się tych kontrolek możecie kontynuować jazdę, ale powinnyście zachować szczególna ostrożność. Powinnyście też jak najszybciej zgłosić się do odpowiedniego specjalisty.

Awaria systemu ESP 

Zaświecenie się tej kontroli oznacza awarię tego systemu, lub po prostu to, że działa. I tak, kiedy podczas jazdy auto wpada w poślizg, wówczas ta pomarańczowa kontrolka mruga pulsacyjnie. Oznacza to, że system stabilizacji toru jazdy podjął działanie by pomóc Wam zapanować nad samochodem. Oznacza to jednocześnie, że przesadziłyście z prędkością z którą podróżujecie, lub z ilością gazu przy ruszaniu. Kiedy natomiast następuje awaria systemu utrzymującego Wasz pojazd w kierunku jazdy, kontrolka będzie świeciła się cały czas. Może zapalić się na stałe także wtedy, kiedy celowo wyłączycie system ESP. Niektóre auta są wyposażone w taką funkcję. Mogłyście nieraz słyszeć chwalących się mężczyzn, że wyłączają ten system, bo jak twierdzą, na ogół zgrywając „kozaków” – nie jest im potrzebny. Autopolki nie radzą jego wyłączania. Naprawdę przydaje się w awaryjnych sytuacjach. Zwłaszcza na śliskiej i oblodzonej nawierzchni.

Awaria systemu wtrysku

Zapala się wtedy, gdy następuje awaria silnika. Jeśli po uruchomieniu silnika kontrolka nadal się świeci powinnyście jak najszybciej udać się do stacji serwisowej. Z kontrolka palącą się nadal można jechać, ale jak najszybciej powinnyście pojechać do specjalisty. Jednak częsta przyczyną zaświecenia się tej kontrolki jest zatankowania paliwa niskiej jakości dlatego niekiedy wystarczy dolać do baku paliwa o podwyższonej liczbie oktanowej, np. Verva na stacji Orlen i jeśli to było przyczyna zaświecenia się kontrolki, po ponownym uruchomieniu silnika powinna zgasnąć.

Kontrolka świec żarowych 

Zapala się w momencie awarii świec żarowych silnika – dotyczy wyłącznie samochodów z silnikiem diesla. Jeśli po uruchomieniu silnika kontrolka nadal się świeci jak najszybciej udajcie się do stacji serwisowej. Z zapaloną możecie dalej jechać, ale szybka pomoc specjalisty będzie niezbędna. Uruchamiając silnik diesla po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce ta kontrolka powinna się zapalić. Aby właściwie uruchomić silnik diesla powinnyście poczekać aż ta kontrolka zgaśnie. Co oznacza, że świece żarowe się nagrzały. Następnie przekręcić kluczyk z powrotem do pozycji wyjściowej i dopiero odpalić auto. To ważne, zwłaszcza zimą. Jeśli tego nie zrobicie, zaszkodzicie silnikowi, który może Wam odpowiedzieć początkowo nierówna pracą i zbędnym dla Waszego ciała trzęsieniem.

Awaria systemu ABS

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce do pierwszego poziomu (o jeden „ząbek”) lampka zaświeci się, ale powinna zgasnąć po kilku sekundach. Będzie się świecić na stałe jeśli system będzie niesprawny. W tym przypadku system hamulcowy dalej będzie działał, ale prawdopodobnie bez funkcji ABS-u. W takiej sytuacji powinnyście zachować szczególną ostrożność i zwrócić się do serwisu z prośbą o pomoc.

Wyłączona poduszka powietrzna po stronie pasażera 

Po włożeniu i przekręceniu kluczyka do pierwszego poziomu kontrolka zapali się na chwile i zgaśnie. Jeśli poduszka pasażera będzie odłączona, kontrolka ta będzie świecić się cały czas. Jeśli więc przewożąc małe dziecko w specjalnej gondoli na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy, wyłączycie poduszkę (musicie to zrobić ze względu na jego bezpieczeństwo, a także przepisy) ta kontrolka będzie świeciła się cały czas. Dopóki jej ponownie nie włączycie. W niektórych autach do sygnalizacji tej sytuacji będzie użyta kontrolka mówiąca o awarii poduszki. Np. w Renault Clio.

Sprawdzenie ciśnienia w oponach 

Może sygnalizować niewystarczające ciśnienie w oponach lub ciśnienie w oponach niedostosowane do prędkości. Zaświeci się gdy zostanie rozpoznane uchodzenie powietrza z opony. Jeżeli dotyczyć to będzie kilku opon, na wyświetlaczu pojawią się informacje opisujące każdą z nich. W takiej sytuacji powinnyście przywrócić prawidłowe wartości ciśnienia w oponach. Nie powinnyście kontynuować jazdy przy niskim ciśnieniu w jednej lub kilku oponach, ponieważ prowadzenie może być niebezpieczne.

Zużycie klocków hamulcowych 

Zaświeci się, jeżeli klocki hamulców przednich są zużyte. W tym przypadku należy je jak najszybciej wymienić.

Awaria czujników parkowania 

Kontrolka zaświeci się, jeśli zostanie wykryta usterka czujników parkowania. Możecie na pewno jechać dalej, tylko podczas parkowania zachowajcie szczególną ostrożność. Najprawdopodobniej nic was nie ostrzeże o zbliżaniu się do przeszkody.

Sygnalizacja ogólna 

Może oznaczać, że zostało rozpoznane uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju silnikowego – jak najszybciej zwróćcie się do serwisu. Ta kontrolka może tez oznaczać awarię świateł zewnętrznych,awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, ale także awarię systemu monitoringu ciśnienia w oponach.

Awaria świateł zewnętrznych 

Zapali się, gdy zostanie rozpoznane uszkodzenie jednych z następujących świateł: pozycyjnych stop tylnych przeciwmgielnych, kierunkowskazów tablicy rejestracyjnej. Przyczyną może być przepalenie się jednej z żarówek, odpowiedniego bezpiecznika lub przerwa w układzie elektrycznym.

Tylne światła przeciwmgielne 

Zaświeci się, gdy włączymy tylne światła przeciwmgielne. Ta kontrolka będzie pomarańczowa, w przeciwieństwie do sygnalizacji włączenia przednich świateł przeciwmgielnych.

Przednie światła przeciwmgielne

Kontrolka zapali się po włączeniu przednich świateł przeciwmgielnych.

Regulator stałej prędkości – tempomat

Zapali się po uruchomieniu tej funkcji. Będzie świecić się cały czas podczas jej używania. Ta funkcja pozwoli Wam zadać autu wybrana prędkość z jaka ma się poruszać. Np. zbliżając się do terenu zabudowanego, możecie ustawić prędkość na 50km/h i więcej nie pojedziecie. Jeśli nie dodacie gazu. Mniej też nie, chyba, że będziecie hamować.

Światła pozycyjne

Światła, które nie służą do oświetlania czegokolwiek, a do uwidocznienia stojącego samochodu.

Światła drogowe (długie)

Zaświeci się, gdy je włączycie. Pamiętajcie by wyłączyć, gdy ktoś będzie jechał z przeciwka.

Kontrolki, w zależności od marki auta, mogą się różnić. Powyższy opis został przygotowany w oparciu o te, które występują w autach marki Fiat.