Konie mechaniczne, kilowaty, mile, moment obrotowy… czy wiesz co to znaczy?

Z ust dziennikarzy, sprzedawców, kolegów i koleżanek padając często określenia, których nie musisz znać. Zdarza się jednak, że zaczynają być one przydatne, niekiedy niezbędne w rozmowie. Przytakujesz więc  udając, że wszystko jest zrozumiałe a tak naprawdę nie masz pojęcia o co chodzi twojemu rozmówcy. Oto najczęściej używane zwroty samochodowe i trochę ciekawostek, dzięki którym z całą pewnością zyskasz podziw i wzbudzisz zaciekawienie.

Kilometr kontra mila

Liczniki samochodów europejskich z zasady wyskalowane są w kilometrach na godzinę, amerykańskich niestety nie, 1 mila to około 1,609 kilometra. Za tymi różnicami idą także inne wartości prędkości dopuszczalnych na tamtejszych drogach. Teren niezabudowany to 55 mph (88 km/h), zabudowanym 25-30 mph (40-48 km/h), autostradza 65-70 mph (105-113 km/h). Zużycie paliwa w amerykańskich autach także podawane jest w abstrakcyjnych jednostkach- milach na galon a to już większa matematyka bo 1 galon to około 3,78 litra.

Konie mechaniczne a kilowaty

Pomimo, że większość z nas podaje ile koni mechanicznych ma dane auto, to w dowodzie rejestracyjnym znajdziemy oznaczenie w kilowatach (kW). Na dodatek europejski kilowat nie jest równy amerykańskiemu, także ten sam samochód na starym kontynencie ma 136 KM a w stanach tylko 134 KM.  Bierze się to z tego, że u nas 1kW to 1,36KM a za „wielką kałużą” 1,34kW.

Ciekawostka: James Watt zaobserwował, że koń jest w stanie unieść 550 funtów ciężaru na odległość jednej stopy i zajmuje mu to jedną sekundę. Z tego wziął się wniosek a później jednostka. 550 funto-stóp na sekundę, czyli 33 000 funto-stóp na minutę przez 8 godzin pracy czyli właśnie 1 koń mechaniczny.

Moment obrotowy

To nic nie mówiące określenie to siła a dokładniej  iloczyn siły działającej na denko tłoka i ramię wykorbienia (?!). Żeby było jeszcze trudniej, moment obrotowy w Stanach podaje się w funto-stopach, w Europie w niutonometrach. Na nasze potrzeby wystarczy chyba wiedza, że nim wyższy moment, tym samochód lepiej przyśpiesza. Każde auto ma swoją krzywą obrazującą jak zmienia się moment obrotowy na poszczególnych etapach przyśpieszania, ważne jest, żeby stosunkowo wysoki jego poziom utrzymywał się w jak największym zakresie prędkości, wtedy jazda będzie płynna.
Dla porządku dodam, że 1 funto-stopa (ip-ft) to 1,35 Nm.

Fahrenheit kontra Celsiusz

Te wartości będą nam potrzebne, kiedy silnik będzie się przegrzewał. Nie ma oczywiście łatwo, te jednostki też trzeba umieć sobie poprzeliczać. Tempertura wrzenia wody, 100 stopni C, to 212 stopnia F, a 0 stopni C równe jest 32 stopniom F.

Bar a psi

Kolejna ważna rzecz, tym razem kiedy musimy napompować oponę. Wartość powietrza jaka powinna się w nim znaleźć określa liczba wyrażona w barach i jest zapisana najczęściej w okolicach progu naszego auta lub w wewnętrznej części wlewu paliwa. Jadąc na stację dopasowujemy wentyl opony do węża, ustawiamy odpowiednią liczbę na wyświetlaczu kompresora lub ręcznie dozujemy ciśnienie za pomocą potencjometru. Co jednak kiedy nasz samochód jest nietypowy? Jeżeli auto nie jest wersją europejską z pewnością zaskoczą nas funty na cal, czyli psi. Żeby uporać się z tą liczbą trzeba będzie wziąć kalkulator, 1 bar to 14,7 psi. Popularne 2,2 bara to więc 32 psi.

Pojemność silnika

Wyrażamy ją w litrach, im więcej litrów tym mocniejszy silnik (tak w skrócie). Jeśli na samochodzie mamy napisane 2,5 litra lub więcej zasługujemy na podziw co zmienia się w przypadku samochodów zza „wielkiej wody”. Tam nasze 3 litry nawet na nikim nie zrobią wrażenia,  najwięcej paliwożernych, mocnych silników jest właśnie w USA. Nie dziwi więc fakt, że wersje amerykańskie nawet tych samych modeli będą mocniejsze. Inaczej też oczywiście wygląda przeliczanie miar, jak już się chyba przyzwyczailiśmy przyszedł czas na wyjęcie kalkulatora. W Stanach jednostką pojemności jest cal sześcienny (ci, cu. in) jednak tylko w przypadku silnika. Jeśli będziemy chcieli określić wielkość bagażnika, przyjdzie nam się zmierzyć ze stopą sześcienną (cu. ft), której przelicznik to 28 w stosunku to jednego litra. 

Tekst: Kasia Kwiecińska