Największym problemem jest ograniczona widoczność kierowcy. Powodem – oprócz szybszego zmierzchu jest także kapryśna pogoda. Na polepszenie widoczności wpłynie na pewno dobre oświetlenie samochodu. I chodzi tu o ubranie auta w światełka :), a o dobre reflektory.
Najlepsze do jazdy nocnej są reflektory ksenonowe. Choć to od dawna nie nowość, to jednak tego typu światła dostępne są głównie w niemieckich autach klasy średniej i wyższej. Cieszy, że ostatnio pojawiają się także w autach niższych klas. Za tę jednak opcję trzeba często dopłacić – nierzadko dużo.
Słony smak luksusu
Przykładowo – chcąc wyposażyć Vw Passata w lampy ksenonowe musimy dopłacić ok. 5,6 tys., Audi A3- ok. 4 tys., do Forda Focusa – 3,8tys. Warto w budżecie domowym – obok informacji na płaszcz, kurtkę, buty zimowe, wpisać – „na ksenony”?
W kloszach świateł większości naszych aut są zwykłe żarówki. Te nowoczesne są coraz bardziej wydajne, ale dalej zużywają sporo energii. Jej największą część pochłania ciepło, a tylko niewielki procent idzie w światło. Szybciej się też zużywają. Barwa światła zbliżona jest do żółtej.
W kloszach świateł większości naszych aut są zwykłe żarówki. Te nowoczesne są coraz bardziej wydajne, ale dalej zużywają sporo energii. Jej największą część pochłania ciepło, a tylko niewielki procent idzie w światło. Szybciej się też zużywają. Barwa światła zbliżona jest do żółtej.
Dzięki temu wzrok się mniej męczy, a komfort jazdy i bezpieczeństwo jest większe. Różnicę odczujemy zwłaszcza podczas długiej nocnej jazdy. Używając tych reflektorów nie oślepisz też (z powodu źle wyregulowanej wysokości strumienia światła) nikogo jadącego z przeciwka. Reflektory ksenonowe bowiem nie posiadają regulacji i ustawiają się same dostosowując się np. do obciążenia auta.
W ofercie większości producentów aut należących do grona luksusowych, reflektory ksenonowe posiadają również funkcje adaptacyjne. W odpowiedzi na zmianę kierunku ustawienia kół, spadku nawierzchni drogi lub prędkości pojazdu, reflektory zmieniają ustawienie, poruszając się w prawo lub w lewo , w górę lub w dół, zgodnie z krzywizną drogi ułatwiając jazdę w nocy.
„Zrób to sam(a)”?
Jeśli chciałybyście zamontować takie reflektory same, albo w warsztacie u pana Zdzisia – nie da rady. Nawet w profesjonalnym serwisie nie zawsze się to uda. Wszystko zależy od tego, jakie macie auto i czy jego instalacja jest przystosowana do takich modyfikacji. Jej opis jest skomplikowany, więc nie będziemy przynudzać 🙂 W każdym razie, to ta instalacja jest z tego wszystkiego najdroższa. Najlepiej więc już przy zakupie auta podjąć decyzję o typie reflektorów.
W praktyce
Niezależnie jednak od rodzaju świateł, zwłaszcza o tej porze roku powinnyśmy zwracać szczególną uwagę na ich czystość. Błoto, deszcz – za chwilę także śnieg – powoduje szybsze zabrudzenia kloszy. Jeśli Wasza wizyta w myjni ogranicza się do góra – jednej w miesiącu pamiętajcie by choć przetrzeć światła, np. podczas tankownia auta.
Niezależnie jednak od rodzaju świateł, zwłaszcza o tej porze roku powinnyśmy zwracać szczególną uwagę na ich czystość. Błoto, deszcz – za chwilę także śnieg – powoduje szybsze zabrudzenia kloszy. Jeśli Wasza wizyta w myjni ogranicza się do góra – jednej w miesiącu pamiętajcie by choć przetrzeć światła, np. podczas tankownia auta.