Jak hamować awaryjnie na łuku?

hamowanie-awaryjne

Żaden, nawet najlepszy system bezpieczeństwa nie zastąpi kierowcy. Dlatego, by czuć się bezpiecznie za kierownicą skup się na dobrym opanowaniu podstawowych manewrów.

hamowanie-awaryjne

To, czy prawidłowo uda nam się pokonać zakręt wymaga od kierowcy prawidłowej oceny odpowiedniego toru jazdy, optymalnej prędkości, a także oceny stanu nawierzchni. Hamowanie awaryjne na łuku jest niestety bardzo niebezpiecznym manewrem, gdyż zwykle mamy bardzo mało czasu na reakcję, a do tego mocno ograniczoną widoczność.

Pierwsza, odruchowa reakcja kiedy dochodzi do interwencji w nagłej sytuacji to oczywiście silne naciśnięcie pedału hamulca. W samochodach bez ABS dochodzi w tym momencie do zablokowania kół. Mimo usilnych prób samochód niestety nie skręci i będzie ‘wyrzucany’ na wprost zakrętu. By uniknąć takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest hamowanie pulsacyjne, polegające na naciskaniu pedału hamulca ze zmienną siłą, na przemian lżej i mocniej. Chodzi o to, by koła na przemian odzyskiwały przyczepność i pozostawały na granicy zablokowania. Im szybciej będziemy ‘pulsować’ hamulcem, tym szybciej mamy szansę zahamować.