Czy możemy jeździć w okularach słonecznych?

W Polsce największe nasłonecznienie występuje w miesiącach od kwietnia do września. W tym okresie kierowcy powinni używać okularów przeciwsłonecznych. Jednak czy wybierając takie okulary zastanawiasz się, czy są odpowiednie do prowadzenia samochodu? Jeśli nie, to jak wykazują badania, postępujesz tak, jak ponad 80% zmotoryzowanych kobiet w Wielkiej Brytanii*. Zbyt duże oprawki mogą znacznie ograniczyć pole widzenia, a za ciemne szkła uniemożliwić obserwowanie drogi.

Jeśli prowadząc samochód w okularach przeciwsłonecznych kierowca zauważy, że później niż zazwyczaj dostrzegł pieszego albo zmieniające się światło, to może oznaczać, że nosi okulary, które nie nadają się do jazdy autem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Wszystkie okulary przeciwsłoneczne posiadają oznaczenie poziomu przyciemnienia od 0 do 4. Im wyższa liczba, tym mniej światła przepuszcza soczewka. Do jazdy samochodem w słoneczne dni nadają się wyłącznie te oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym poziomu 3 należy używać jedynie przy silnym nasłonecznieniu. Nie wolno prowadzić samochodu w soczewkach, które przepuszczają mniej niż 8% światła, czyli oznaczonych liczbą 4, bo zmieniają widziany obraz i mogą zaburzać odczytywanie kolorów – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Szczególną ostrożność należy także zachować przy stosowaniu kolorowych soczewek, np. fioletowych, niebieskich czy zielonych, gdyż mogą uniemożliwić odróżnienie kolorów, szczególnie z oddali.

Martwe pole to strefa wokół pojazdu niewidoczna z miejsca kierowcy. Okazuje się, że zbyt duże oprawki okularów mogę tę strefę dodatkowo powiększać lub tworzyć kolejne niewidoczne punkty, co znacznie zmniejsza obszar widziany przez kierowcę. Noszenie okularów w oprawkach takich jak gwiazdy filmu czy muzyki nie sprzyja bezpieczeństwu jazdy – ostrzegają trenerzy. Brytyjskie badania przeprowadzone wśród kobiet kierowców wykazały, że 10% ankietowanych pań nosi takie właśnie oprawki.

Wybierając okulary do jazdy samochodem warto także zwrócić uwagę, czy posiadają soczewki polaryzacyjne, które skuteczniej niż zwykłe redukują odblaski od przezroczystych oraz płaskich powierzchni, takich jak szosa, plaża, woda i śnieg.

Decydując się na bardzo ciemne soczewki, zabudowane oprawki, czyli kierując się podczas wyboru okularów przeciwsłonecznych bardziej modą i wyglądem niż bezpieczeństwem, lepiej mieć dodatkową parę, odpowiednią do prowadzenia samochodu – podsumowują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

* źródło: Sheilas’ Wheels Insurance/ Daily Mail

Źródło: Szkoła Jazdy Renault