Bestseller jeszcze atrakcyjniejszy

0

Audi zmodyfikowało serię A4. Z nowymi rozwiązaniami w dziedzinie efektywności, dynamiki jazdy i Infotainment oraz z jeszcze bardziej atrakcyjną stylistyką Audi A4 limuzyna, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4 są jednoznacznym świadectwem przewagi dzięki technice.

A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od 39 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach. Ze swoim eleganckim, sportowym i budzącym emocje wyglądem jest centralnym punktem w ofercie marki Audi.

Niepowtarzalna stylistyka

Stylistyka wszystkich modeli – limuzyny, Avanta, allroada quattro i S4 – jest niepowtarzalna. Poziome linie przodu nadwozia zostały mocniej podkreślone. Maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, poprzeczne żebra i pierścienie Audi sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Osłona chłodnicy jest szara bądź czarna z połyskiem. Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie reflektory przeciwmgielne w nowych zderzakach. Zmieniły się też reflektory. Dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, a we wnętrzu zastosowano nowy podział. Tylne światła naśladują swoją formą światła przednie. W przypadku reflektorów ksenonowych plus także z tyłu zastosowano homogeniczne pasy diodowe.

Wnętrze

Wnętrze modeli A4 jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma. Przednie fotele z regulacją wysokości gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie. Jako opcja dostępna jest regulacja elektryczna, elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, funkcja pamięci ustawień dla fotela kierowcy, ogrzewanie siedzeń – także dla skrajnych tylnych siedzeń – oraz przesuwany do przodu i do tyłu podłokietnik środkowy ze schowkiem.

Do wyboru są trzy warianty siedzeń: siedzenia sportowe, sportowe siedzenia S oraz komfortowe siedzenia z wentylacją. W kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej i w rozkładanym tylnym podłokietniku znajdują się schowki i uchwyty na kubki. Jako opcję Audi oferuje kieszenie z siatki na oparciach przednich siedzeń, uchwyty na kubki przy tylnych siedzeniach oraz pakiet schowków.

Nowe kolory i materiały

Po raz kolejny udoskonalone zostało także wnętrze. Nowa, jednoczęściowa osłona wskaźników pokryta jest wysokiej jakości lakierem w szarym kolorze. Osłona konsoli środkowej pokryta jest czarnym lakierem o wysokim połysku. W wersji wyposażenia Attraction aplikacje dekoracyjne pokryte są połyskującym, stalowo-szarym lakierem, w wersji Ambition lakier ma kolor brązowy Moor. Na życzenie Audi oferuje też specjalne materiały. Styliści wnętrza Audi dobrali także nową paletę kolorów. Prawie wszystkie kolory podsufitki, wykładziny, tablicy rozdzielczej, tapicerki w drzwiach i tapicerki siedzeń są nowe, z wyjątkiem koloru czarnego. W zależności od modelu Audi oferuje odcień szary, brązowy Kastanien, srebrny Mond, brązowy Moor, beżowy Pashmina, beżowy Samt, czarny i tytanowo-szary.

Siedzenia pokryte są seryjnie tkaniną. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest skóra Milano i – z oferty Audi exclusive – skóra Feinnapa, która zastąpiła skórę Valcona.

Kolejna opcja to pakiet sportowy S line, dostępny dla limuzyny i Avanta w wersji Ambition. W tym przypadku wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze i zaakcentowane szarymi szwami kontrastowymi na sportowych siedzeniach, dywanikach, sportowej skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Aplikacje dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium. Pakiet, który można połączyć z wieloma innymi elementami opcjonalnymi, uzupełnia sportowe zawieszenie S line, obniżające nadwozie o 30 mm, 18-calowe obręcze kół oraz logo na nadwoziu i listwach progowych.

Bagażnik

Wszystkie modele rodziny A4 mają duże bagażniki. W limuzynie podstawowa pojemność wynosi 480 litrów, w wersji Avant i allroad quattro – 490 litrów. Dzięki niskiej krawędzi bagażnika i prostym bocznym ścianom przestrzeń bagażową można bardzo dobrze wykorzystać. We wszystkich modelach oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk, a zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu. Po złożeniu oparć przestrzeń na bagaż wzrasta do 962 lub 1430 litrów.

Pokrywa bagażnika A4 Avant i A4 allroad quattro otwiera się wystarczająco wysoko, aby mogły stać pod nią nawet wysokie osoby. Siatka oddzielająca i osłona przestrzeni bagażowej, która podnosi się w górę już po lekkim dotknięciu, są umieszczone w oddzielnych kasetach. Reling dachowy i dwustronna podłoga bagażnika należą do wyposażenia standardowego obu modeli. Jako opcja dostępny jest otwór w oparciu tylnej kanapy z pokrowcem na narty lub deskę snowboardową.

Silniki

Audi oferuje dla modeli A4 – cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI. Wszystkie jednostki napędowe to doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednim o dużej sile ciągu. System start-stop stanowi seryjne wyposażenie wszystkich silników. Emisja CO2 liczona dla wszystkich jednostek zmniejszyła się średnio o jedenaście procent, a maksymalnie nawet o 19 procent. Jednocześnie wzrosły osiągi. Silniki TDI Audi charakteryzują się nie tylko wysoką efektywnością, lecz również właściwościami sportowymi. Ich duża moc, wysoki moment obrotowy, niskie zużycie paliwa i kultura pracy tworzą harmonijną całość.

Silnik 2.0 TDI Audi oferuje dla limuzyny i modelu Avant w pięciu odmianach. Pierwszy wariant ma moc 88 kW (120 KM) i moment obrotowy 290 Nm, przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Drugi rozwija moc 100 kW (136 KM) i 320 Nm, trzeci osiąga 105 kW (143 KM). Czwarty wariant, który został szczegółowo zmodyfikowany, ma moc 120 kW (163 KM) i maksymalny moment obrotowy 380 Nm; wersja o mocy 130 kW (177 KM) jest dostarczana opcjonalnie z napędem quattro. Jednostki 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM) są także dostępne dla A4 allroad quattro.

Najbardziej efektywnym wariantem w rodzinie A4 jest 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). Limuzyna zadowala się średnio 4,3 litra paliwa na 100 km/h, a emisja CO2 wynosi 112 gramów na km. Osiągi? Od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy i potem dalej do 215 km/h. 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM) w limuzynie A4 zużywa średnio 4,4 litra oleju napędowego na 100 km (115 gramów CO2 na km). Jego pozostałe parametry: od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, maksymalna prędkość 225 km/h.

Technologia highend: Audi drive select

System dynamiki jazdy Audi drive select w pakiecie podstawowym pozwala kierowcy przez naciśnięcie przycisku wpływać na charakterystyki pedału przyspieszenia, punkty przełączania przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. Opcjonalnie do systemu można włączyć kolejne komponenty.

W Audi drive select kierowca może wybierać między trybami działania: comfort, auto, dynamic i efficiency. Ten ostatni tryb stanowi nowość; uwzględnia także pracę klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control i układ regulacji prędkości.

Systemy wspierające kierowcę

Dla rodziny A4 Audi oferuje bogaty wybór systemów wspierających kierowcę. We wszystkich wersjach o mocy powyżej 88 kW montowany jest seryjnie komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy w celu odpoczynku. Funkcja ta znacznie poprawia bezpieczeństwo (prawie jedna czwarta wszystkich wypadków komunikacyjnych spowodowana jest zmęczeniem kierowcy!).

Komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy obserwuje w sposób ciągły ruchy kierownicy oraz używanie przez kierowcę przełączników i pedałów. Na tej podstawie wylicza i zapisuje w pamięci indywidualny profil jazdy. Gdy moduł sterujący rozpozna, iż zachowanie kierowcy odbiega od profilu, wygeneruje optyczne i akustyczne ostrzeżenie. System włącza się przy prędkości powyżej 65 km/h i może być w każdej chwili dezaktywowany, jak każdy z systemów wspierających.

Nowe możliwości: adaptive cruise control

Spośród opcjonalnych systemów wspierających kierowcę, w które wyposażono rodzinę modeli A4, najbardziej kompleksowy jest system adaptive cruise control (ACC). System ten, aktywny przy prędkości od 30 do 200 km/h, współpracuje z radarem i utrzymuje A4 w żądanej odległości do jadącego z przodu pojazdu, samoczynnie przyspieszając i zwalniając.

ACC jest zintegrowane z Audi braking guard. Gdy czujnik radarowy A4 rozpozna grożące niebezpieczeństwo najechania na jadący z przodu pojazd, system ostrzeże kierowcę. Pierwszy stopień ostrzeżenia to sygnał dźwiękowy i czerwona dioda na wyświetlaczu komputera pokładowego. Jednocześnie napełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny są przysuwane do tarcz. Gdy kierowca wciśnie teraz pedał hamulca, hamowanie nastąpi praktycznie natychmiast.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, nastąpi drugi stopień ostrzeżenia – krótkie szarpnięcie. Gdy teraz zahamuje, jednak ze zbyt małą siłą, hydrauliczny asystent hamulców zwiększy siłę hamowania. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system zainicjuje proces częściowego hamowania z siłą około 3 m/s2.

Przy prędkościach poniżej 30 km/h w krytycznym przypadku Audi A4 zahamuje z pełną siłą, niezależnie od tego, czy jadący z przodu pojazd porusza się, czy stoi. Przy prędkości mniejszej niż 20 km/h hamowanie takie pozwala z reguły całkowicie uniknąć zderzenia, w innych przypadkach prędkość zderzenia będzie znacznie mniejsza, co zmniejszy też skutki wypadku.

Opcjonalny Audi side assist ułatwia kierowcy zmianę pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h czujniki radarowe obserwują sytuację za A4. Gdy w martwym polu widzenia znajdzie się inny pojazd lub będzie nadjeżdżał z dużą prędkością, zapali się żółta dioda w obudowie lusterka zewnętrznego. Jeżeli mimo to kierowca włączy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, światło diody stanie się jaśniejsze i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału nie da się nie zauważyć.

Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości 65 km/h. System obserwuje linie wzdłuż jezdni za pomocą małej kamery wbudowanej w lusterko wewnętrzne. Gdy A4 zbliży się do jednej z linii bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez lekką ingerencję w układ kierowniczy pomoże kierowcy wrócić na prawidłowy tor jazdy. Kierowca może ustalić w systemie MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy.

W celu ułatwienia parkowania Audi proponuje trzy różne rozwiązania. Najbardziej rozbudowana wersja – czujniki parkowania z kamerą cofania z obiektywem „rybie oko”. Obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia obrazu, który jest następnie wyświetlany na monitorze MMI razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi, ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Centrala multimedialna: MMI Navigation Plus

MMI Navigation plus to wysokiej klasy centrala multimedialna oferowana dla modeli A4. Oprócz napędu DVD dysponuje twardym dyskiem o pojemności 60 GB, na którym można przechowywać dane nawigacji, telefonu i pliki muzyczne. Na szczegółowym, trójwymiarowym modelu terenu służącym jako mapa przedstawione są wszystkie najważniejsze budynki i inne obiekty w wielu miastach.

Obraz na monitorze MMI Navigation jest nadzwyczaj wyraźny i zachowana zostaje wierność kolorów. Udoskonalona funkcja obsługi głosowej pozwala kierowcy na podanie nazwy miejscowości i ulicy w jednym poleceniu oraz na sterowanie telefonem i odtwarzaniem muzyki. Obsługa MMI Navigation plus została również znacznie zmodyfikowana. Liczba stałych przycisków menu głównego zmniejszyła się z ośmiu do czterech (telefon, nawigacja, radio i media), w regulatorze głośności zintegrowana została funkcja „skip” umożliwiająca szybkie przejście do następnego utworu. Złącze Bluetooth łączy system z telefonami komórkowymi i mobilnymi odtwarzaczami, co pozwala na słuchanie muzyki z zewnętrznych odtwarzaczy.

Na życzenie modele A4 opuszczają fabrykę z Audi sound system. Jego sercem jest 180-watowy, sześciokanałowy wzmacniacz połączony z dziesięcioma głośnikami, w tym z subwooferem i głośnikiem centralnym. Jeszcze lepszą jakość dźwięku oferuje Bang & Olufsen Sound System. W połączeniu z MMI Navigation plus system może odtwarzać płyty DVD z dźwiękiem 5.1 Surround.

Ofertę systemów infotaiment uzupełnia podwójny cyfrowy tuner radiowy, cyfrowy tuner TV, zmieniarka CD w schowku oraz Audi music interface umożliwiające podłączenie przenośnych odtwarzaczy lub iPhone. Komfortowe prowadzenie rozmów telefonicznych umożliwia złącze Bluetooth, które pobiera także muzykę z telefonu komórkowego.

Audi connect

Nazwą Audi connect określane jest połączenie w sieć samochodu Audi z otoczeniem. Do najwyższej klasy opcji dostępnych w zmodyfikowanej rodzinie A4 należy telefon samochodowy online z Bluetooth, łączący się przez moduł UMTS z Internetem. Moduł ten wbudowany w MMI Navigation pobiera na przykład specjalnie przygotowane, łatwo czytelne informacje dotyczące podróży i pogody oraz wybranych miejsc docelowych. Kierowca może zaplanować podróż na domowym komputerze, zapisać ją w specjalnym miejscu na stronie internetowej www.audi.de i pobrać do samochodu w momencie rozpoczęcia podróży. Może także korzystać z map, których tło stanowią zdjęcia lotnicze i satelitarne z Google Earth.

Kolejna funkcja systemu to Hotspot WLAN, który pozwala pasażerom na podłączenie do telefonu samochodowego online z Bluetooth nawet ośmiu przenośnych urządzeń, od iPhone po notebooka i swobodne surfowanie po Internecie czy wysyłanie e-maili. Aby połączyć się z Internetem, kierowca musi tylko wsunąć do czytnika kartę SIM z opcją transmisji danych. Alternatywnie może podłączyć do systemu swój telefon komórkowy przez łącze Bluetooth, o ile posiada on SIM Access Profile. Dodatkowe opłaty i specjalne umowy nie są konieczne, jednak ze względu na dużą objętość danych zaleca się umowę z operatorem telefonii komórkowej przewidującą nieograniczony dostęp do Internetu.

Szczegółowe informacje drogowe Audi online

Telefon samochodowy online z Bluetooth umożliwia dostęp także do innej wysokiej klasy usługi – informacji drogowych Audi online. W ramach tej usługi na mapie nawigacji prezentowane są informacje dotyczące natężenia ruchu drogowego. Jeżeli ruch na trasie wybranej przez kierowcę odbywa się płynnie, zostanie ona zaznaczona zielonym kolorem. Przy dużym natężeniu ruchu będzie żółta, pomarańczowa – gdy ruch nie będzie odbywał się w sposób płynny i czerwona, gdy na trasie wystąpi korek. W takim przypadku funkcja informacji drogowych Audi online poda w formie tekstowej informacje o rodzaju przeszkody w ruchu i zaproponuje odpowiedni objazd. Informacje drogowe Audi online są obecnie dostępne w Europie Środkowej, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech, wkrótce dołączą także inne kraje.

Kolejną nową usługą Connect, dostępną przez telefon samochodowy online z Bluetooth, jest funkcja wyszukiwania celów w Google z opcją sterowania przy użyciu poleceń głosowych. Wystarczy, aby kierowca wybrał miejscowość i podał interesujące go miejsce, na przykład „włoska restauracja”. Polecenie głosowe, tzw. „voice tag” zostanie przetworzone na pakiet danych i wysłane do wyszukiwarki Google. Odpowiedzi pojawiające się na monitorze są bardzo zróżnicowane, często obejmują także numery telefonów restauracji i wiele informacji dodatkowych.

Trzecią innowacyjną funkcją Connect, dostępną w A4 jest opcja wyświetlania obrazów z Google Street View, która jeszcze przed dotarciem co celu pozwala obejrzeć miejsce, do którego zmierzamy, co znacznie ułatwia orientację w terenie.