SPA, na które zasługuje Twój samochód

0

Auto-detailing, bo o tym mowa, to zjawisko stosunkowo nowe w Polsce. Jednak w Europie i w swojej ojczyźnie, czyli w Stanach Zjednoczonych stał się już prawdziwym hitem. W skrócie jest to coraz szerszy rynek dostawców różnych produktów przeznaczonych do kosmetyki aut.

Począwszy od środków chemicznych do czyszczenia, a skończywszy na ściereczkach i szczotkach. Auto detailing to kompleksowe czyszczenie samochodu nie tylko wewnątrz, ale przede wszystkim na zewnątrz. Łączy on w sobie nie tylko wyczyszczenie zabrudzeń, ale też konserwację i podniesienie estetyki, a tym samym ogólnej wartości samochodu. Pierwszym i najpopularniejszym etapem auto-detailingu jest korekta lakieru. Mimo tego, że jest to dość skomplikowane i czasochłonne zajęcie, końcowy efekt jest tego wart. Nie bez znaczenia jest sama nazwa – “auto detailing” wskazuje na fakt, że podczas takiego zabiegu każdemu, nawet najmniejszemu elementowi karoserii bądź wnętrza samochodu poświęcona zostaje odpowiednia ilość uwagi tak, by przywrócić mu wygląd bliski perfekcji. Profesjonalny auto-detailing jest niezwykle drogi, coraz częściej “wychodzi” on jednak poza krąg profesjonalistów i staje się hobby wśród entuzjastów motoryzacji, którym zależy na nienagannym wyglądzie samochodu. Korekta lakiernicza to ogół czynności i zabiegów wykonywanych przy zachowaniu odpowiednich norm technologicznych i technicznych i przy użyciu technik i środków odpowiednich dla uzyskania pożądanego efektu oraz uwarunkowań każdego samochodu – tłumaczy Piotr, który profesjonalnie zajmuje się auto-detailingiem.

Dlaczego jest mi to potrzebne?

Nie każdy z nas jest świadomy, że każdy, nawet najmniejszy proces pielęgnacji niesie ze sobą wiele zagrożeń, które często są bagatelizowane podczas zwyczajnego mycia samochodu. Zazwyczaj wynikają one z nieumiejętnego wykonywania poszczególnych czynności. Mało kto jest świadomy, że niewłaściwe spłukanie samochodu przed myciem może powodować, że w przestrzeń pomiędzy gąbką a karoserią dostaną się ziarenka piasku. To z kolei może prowadzić do rys i zadrapań – przypomina Piotrek. Takie mikro uszkodzenia z czasem coraz bardziej zaczynają razić i zaczynają być widoczne także w świetle dziennym. Z czasem zaczynamy dostrzegać, że karoseria nie wygląda już tak jak dawniej. Jednocześnie wartość naszego samochodu mocno spada. Korekta lakieru nie tylko przywraca samochód do stanu niczym w dniu wyjazdu z salonu, ale ma też inne pozytywne efekty. Poza niepowtarzalnym blaskiem, jaki uzyskuje lakier, samochód dużo wolniej się brudzi i jest niezwykle łatwy w umyciu – brud nie przywiera, lecz spływa wraz z wodą.

Z jakich etapów składa się korekta?

Pierwszym etapem korekty jest mycie podczas którego szczególną uwagę należy zwrócić na usunięcie piasku i innych osadów, które mogą się przyczynić do porysowania lakieru. Z pozoru niegroźny kurz to nic innego, jak bardzo drobny kwarc, który może z łatwością zniszczyć karoserię naszego samochodu. Kolejnym etapem jest dekontaminacja lakieru, polegająca na usunięciu asfaltu, osadu i innych szorstkości lakieru za pomocą specjalistycznych tar removerów. To jednak nie koniec, kolejne jest glinkowanie zasadnicze usuwające niewidoczny, lecz wyczuwalny pod palcami brud. Po glinkowaniu następuje 3-stopniowe polerowanie lakieru, po którym kolejnym etapem jest zabezpieczenie lakieru, zewnętrznych elementów z plastiku, felg, opon, a także szyb. Cała korekta zajmuje, w zależności od stanu pojazdu, od 10 do 48 godzin, choć tak naprawdę górna granica jest umowna – wszystko zależy od tego jak dokładnie chcemy się zająć poszczególnymi elementami.

Co po takim zabiegu?

Korekta lakieru nie załatwia za nas wszystkiego. W dalszym ciągu konieczne jest systematyczne dbanie o samochód – przede wszystkim regularne mycie i woskowanie. Wielkim plusem jest fakt, że nie trzeba już myć auta szamponem za każdym razem – wystarczy zwykłe mycie na myjni ciśnieniowej (nigdy nie myjemy auta w myjni automatycznej!) i delikatne przetarcie specjalną ściereczką z mikrofibry, a następnie osuszenie samochodu. Raz na czas wystarczy nałożyć wosk, oczywiście jeśli chcemy utrzymać efekt soczystego koloru. Prawidłowo przeprowadzona korekta pozwala na utrzymanie właściwości hydrofobowych lakieru i innych elementów zewnętrznych samochodu przez wiele miesięcy. Walory wizualne, przy odpowiednim traktowaniu, pozostaną imponujące nawet przez kilka lat – dodaje Piotrek. Nie pozostaje zatem nic innego, niż zafundować naszemu samochodowi na tę odrobinę luksusu.

Joanna Kowalik