Od producenta maszyn do szycia do jednego z największych w Europie producentów samochodów – tak w skrócie można ująć historię marki Opel.
Podejrzewam, że w 1862 r. założyciel firmy – Adam Opel – nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie. I tak 31 grudnia o północy pracownicy Opla wzniosą toast nie tylko za Nowy Rok, a przede wszystkim za rozpoczynający się właśnie czas obchodów 150-lecia istnienia firmy.
Tysiąc Lutzmanów
Zaczęło się bardzo niewinnie. W 1862 roku Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Rüsselsheim zaczyna konstruować maszyny do szycia. Wkrótce potem zaczyna sprzedawać rowery, które szybko zyskują popularność. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel jest już największym producentem rowerów na świecie. W międzyczasie do listy produktów dochodzą jeszcze motorowery. Motoryzacyjna historia Opla rozpoczyna się w 1899 r., co sprawia, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech.
Jesienią 1902 r. Opel prezentuje model „Lutzmann Patent-MotorWagen” z silnikiem o mocy 10/12 KM, który bardzo szybko zyskuje popularność. I tak przez cztery lata z linii produkcyjnej zjeżdża ponad 1.000 takich pojazdów. W 1914 roku Opel staje się największym producentem samochodów w Niemczech.
Kultowe modele
W 1929 roku nastały ciężkie czasy dla przemysłu motoryzacyjnego. Światowa gospodarka rozpada się niczym domek z kart, jednak Opel szybko znajduje oparcie w amerykańskim gigancie – General Motors. W 1935 Opel tworzy fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych – model Kadett. Do roku 1936 Opel jest największym producentem samochodów w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120.000 samochodów.
26 lat później otwarta została druga fabryka Opla w Bochum, co zbiegło się w czasie z setną rocznicą powstania firmy. W 1971 r. z linii montażowej zjeżdża dziesięciomilionowy Opel, a rok później marka ta ma już ponad 20% udział w rynku. W kolejnych latach powstają m.in. model Omega i Calibra. W 1991 r. pojawiają się Astra i Frontera, zaś sześć lat później zaprezentowana zostaje Corsa. W roku 1992 Opel otwiera bramy fabryki w Eisenach – wówczas najnowocześniejszej fabryki na świecie. W 1999 r. debiutuje model Zafira.
Kolejnym ważnym wydarzeniem na kartach historii Opla jest otwarcie fabryki w Gliwicach, która, jako najnowocześniejszy zakład, jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC. W 2008 roku, wraz ze wprowadzeniem do sprzedaży Insigni, następuje przełom początkujący zmianę wizerunku marki.