Samochodem do Francji – co warto wiedzieć?

Francja to często wybierany kierunek podróży. Tym bardziej, że kraj ten oferuje całą masę atrakcji bez względu czy lubimy słodkie lenistwo na plaży czy szalone zjazdy po zaśnieżonych stokach. Jeśli dodać do tego niezwykle urokliwe krajobrazy, przepiękną architekturę i wyśmienitą kuchnię – wakacyjny sukces gwarantowany! Jak zatem przygotować się do samochodowej podróży do Francji? Oto parę istotnych wskazówek.

Jaką trasę do Francji wybrać?

Wszystko oczywiście zależy w jakim kierunku się udajemy. Centralnym i zarazem obowiązkowym punktem turystycznym jest Paryż. Jeśli więc mamy w planach zwiedzanie stolicy, poleca się następującą trasę:

  • Warszawa – Łódź – Poznań – Miedzichowo – Berlin – Hannover – Koln – Aachen – kierunek Luxemburg (trasa E40/A3) – kierunek Nancy, Paris (trasa E19) – w sumie 1613 km

paryz

Miłośnicy letniego plażowania często wybierają Saint Tropez na Lazurowym Wybrzeżu:

  • Warszawa – Katowice – Tychy – Cieszyn – E462 – Nova Ves – Graz – Wenecja – Genewa -Nicea – Cannes – Saint Tropez – w sumie 1960 km

saint-tropez

Zimą natomiast popularne są kurorty narciarskie w okolicach Grenoble. Najlepsza trasa to:

  • Bazylea – Berno – Genewa – Chambery – Grenoble, kieunek na Mulhouse – Lyon – Grenoble (alternatywą jest ominięcie Szwajcarii i przejazd przez Niemcy – około 1800 km)

Koszty i opłaty

Po Francji podróżuje się komfortowo ale niestety dość drogo. Sieć autostrad i dróg ekspresowych jest bardzo dobrze rozwinięta, a stan ich nawierzchni należy do najlepszych na świecie. Opłaty różnią się w zależności od odcinka, kategorii pojazdu, zarządcy drogi, a czasem nawet pory dnia. Średnio za przejechany kilometr zapłacimy 0,19 euro. Jeden odcinek drogi pokonany samochodem osobowym może nas zatem kosztować nawet 80 euro. Płatności możemy regulować gotówką, kartą kredytową lub za pomocą elektronicznego poboru myta.

pole-lawendyAlternatywą są na szczęście tzw. nacjonalki (bisons-futes), czyli drogi krajowe biegnące równolegle do autostrad. Oznaczone są tablicami z zieloną strzałką na białym tle (stopniowo zastępuje się je tablicami żółto-czarnymi). Podróżuje się nimi wolniej, ale można zaoszczędzić na inne wakacyjne atrakcje. Będzie również okazja podziwania pięknych krajobrazów i urokliwych miasteczek, których nie widać z autostrady.

Płatne są także największe tunele łączące Francję z innymi krajami (niektórymi nie mogą poruszać się samochody z instalacją gazową), niektóre mosty i wiadukty. Bezpłatne za to są przejazdy przez przełęcze i drogi wysokogórskie.

Kłopotliwe mogą okazać się korki – także na autostradach. Mamy jednak do dyspozycji sygnalizację świetlną informującą o natężeniu ruchu i czasie do najbliższego zjazdu.

W kosztach podróży uwzględnić trzeba również ceny paliwa. We Francji kształtują się następująco (dane z czerwca 2013):

  • 95 – 1,55 euro
  • 98 – 1,61 euro
  • ropa – 1,41 euro
  • gaz – 0,87 euro

Warto wiedzieć, że gazu nie zatankujemy podróżując autostradą. Konieczny będzie zjazd do miasta – tam jest on równie popularny co w Polsce.

Jakie dokumenty zabrać?

Francja jest członkiem Unii Europejskiej i Strefy Schengen w związku z tym jedynym wymaganym dokumentem na miejscu jest dowód osobisty ważny co najmniej 6 miesięcy. Alternatywnie możemy posługiwać się paszportem ważnym co najmniej 3 miesiące.

Podstawowe przepisy we Francji

waska-uliczkaNiezależnie od kierunku jaki wybierzemy, obowiązują nas identyczne przepisy. Konieczne jest posiadanie ze sobą polskiego ubezpieczenia OC. Jeśli jednak chcesz się dodatkowo zabezpieczyć, przed wyjazdem opłać dodatkowo AC, ponieważ koszty ewentualnych napraw (tak samo jak leczenia) są we Francji wyjątkowo wysokie.

Na terenie Francji nie ma obowiązku jazdy na światłach mijania, chyba że podróżujesz motocyklem – wówczas muszą być włączone przez całą dobę.

Jeśli chodzi o wyposażenie, we Francji obowiązkowo trzeba wozić ze sobą trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową i komplet żarówek zapasowych. Apteczka nie jest wymagana, warto jednak kierować się w tym temacie zdrowym rozsądkiem. Przepisy Unii Europejskiej mówią jednak, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia obowiązkowy w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami kraju, w którym został zarejestrowany.

Pamiętaj, że Francuzi raczej respektują przepisy, więc brawurowa jazda nie jest mile widziana.

Za co mandat?

miasto-milosciWe Francji mało popularne są patrole drogówki z radarem, ale fotoradary są często spotykane zarówno na terenie zabudowanym jak i na autostradach. Dotkliwy mandat można otrzymać będąc przyłapanym na korzystaniu z telefonu komórkowego. Francuska policja nie jest specjalnie ugodowa ani pobłażliwa w razie złamania przepisów. Jeśli jesteśmy w temacie fotoradarów, oto francuskie ograniczenia prędkości:

  • jazda w terenie zabudowanym: 50 km/h
  • jazda po autostradzie: 130 km/h
  • jazda po drogach ekspresowych: 110 km/h
  • pozostałe drogi: 90 km/h

Jeżeli planujesz łamanie przepisów ruchu drogowego, warto przygotować się finansowo. Oto ile można zapłacić za niektóre przewinienia:

  • przekroczenie prędkości do 20 km/h: 135 Euro
  • przekroczenie prędkości od 20 do 50 km/h: 135 nawet do 1500 Euro
  • nieprawidłowe parkowanie: 35 -135  Euro
  • niezapięte pasy: 135 Euro
  • używanie telefonu komórkowego: 35 Euro

Jeśli chodzi o tolerancję alkoholu, Francuzi są bardziej pobłażliwi. Wynika to zapewne z innej kultury jego spożywania. Każdy obiad akcentowany jest we Francji kieliszkiem wina w związku z tym przepisy mówią o tolerancji do 0,5 promila. Przekroczenie dopuszczalnej dawki (w granicach 0,5-0,8 promila) możemy przypłacić 6 punktami karnymi, grzywną, a nawet utratą prawa jazdy na 3 lata. Bardziej ekstremalne upojenie, to natychmiastowa utrata prawa jazdy na 72 godziny i konfiskata samochodu. W dalszej perspektywie można utracić prawo jazdy na 5 lat i na 2 lata trafić do więzienia.  

Uwaga na parkingach

paris-rue-mouffetardMiejsca parkingowe oznaczone są na jezdni przerywaną linią i napisem „payant” (płatne). Tak jak u nas, w godzinach szczytu bardzo trudno o miejsce. Jeśli już uda się nam gdzieś wcisnąć, należy zakupić bilet w parkometrze i zostawić go na widocznym miejscu. Opłaty parkingowe różnią się w zależności od miasta i dzielnicy.

Przygotuj się również na nieprzyjemne niespodzianki w postaci rysy na karoserii. Francuzi nie są mistrzami parkowania. Zdarza się również, że bez skrupułów przepychają inne auta, dlatego nigdy nie zostawiaj samochodu na biegu. Bezpieczniej i taniej jest korzystać z dużych, podziemnych parkingów, które łatwo znajdziesz szczególnie w miejscowościach turystycznych.

Nie dziękuj światłami awaryjnymi

Według europejskich zwyczajów, świateł awaryjnych używa ostrzegawczo ostatnie auto stojące w korku. Nie przenoś więc polskiego zwyczaju dziękowania „mruganiem” za ustąpienie miejsca na lewym pasie, bo możesz spowodować wypadek. Podziękować możesz odpowiednim gestem ręką lub naprzemiennym włączaniem lewego i prawego kierunkowskazu.

Przydatne kontakty

Ważne telefony:

  • policja: 17
  • pogotowie ratunkowe (SAMU): 15
  • straż pożarna: 18
  • główny numer alarmowy: 112
  • pomoc drogowa: telefony na autostradach
  • europejski telefon ratunkowy: 112

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
1, rue Talleyrand 75007 Paryż
tel.: +33 143 173 405
www.paryz.polemb.net

normandia

Fot: Foter.com