Wymarzone auto Polaka…

Wymarzone auto Polaka musi być tanie jak samochód używany, w stanie jak z salonu i zakupione w drodze całkowicie bezpiecznej transakcji.

Wymarzone auto Polaka powinno być też autem popularnym, żeby serwis i części nie były zbyt drogie i łatwo dostępne, ale też musi być autem unikalnym i niepowtarzalnym, by wzbudzało podziw i zdumienie sąsiadów. Przestronne lecz zgrabne i zwinne, rodzinne, ale sportowe, do wożenia rodziny i robienia wrażenia na płci przeciwnej… Niestety realizacja wszystkich tych warunków jednocześnie jest niemożliwa, dlatego często marzenia idą w kąt, a zamiast obiektu westchnień w garażu pojawia się praktyczne jeździdełko, które zaspokoi nasze podstawowe potrzeby.

Kto myśli o zakupie samochodu?

Od 1 stycznia do 30 maja 2012 roku pomocy i rady w związku z wyborem auta szukano w internecie prawie 1,5 tys. razy. Ponad 300 razy przedmiotem poszukiwań był samochód dla kobiety, w tym niemal 60 razy – dla żony. Około 315 razy przy okazji poszukiwań wzmiankowana była rodzina i dzieci. Sporo zapytań dotyczyło samochodów, które zmieścić się mają w konkretnym budżecie – nieraz bardzo niskim, na przykład gdy internauta poszukuje czegoś „na studencką kieszeń”.

Dla kobiety: mały i zwinny

„Mały”, „zwinny”, to najczęściej wymieniane cechy auta dla kobiety, jednak zauważalne są też opracowania motoryzacyjne, np. analizy rynku czy wypowiedzi przedstawicieli koncernów, które obalają mit kobiecej ignorancji technologicznej i estetycznej determinacji decyzji. Czasem kobiece auto ma służyć nie tylko kobiecie: „Szukam samochodu dla żony, i chcę jej kupić subaru, czyli samochód, o którym zawsze marzyłem, i który będę jej regularnie podbierać”. Troskliwi mężowie myślą też zawczasu o potencjalnych problemach z eksploatacją oraz aspekcie użyteczności.

Nowy czy używany?

Analiza publikacji internetowych nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy dla Polaków lepszym wyborem jest samochód z salonu czy używany. Temat niezmiennie wzbudza emocje, nierzadko nawet awantury.

Idealny wybór?

Auto ekonomiczne – wielu poszukiwaczy czterech kółek powtarza te słowa jak mantrę. W analizowanym okresie pojawiło się w internecie prawie tysiąc razy. Cena auta też jest nie bez znaczenia – „tani samochód” wspominany był prawie 650 razy.

Z opinii internautów wynika, że najlepszym sposobem na oszczędna jazdę jest montaż instalacji LPG. Benzyna i olej dyskutowane były ponad 20 tys. razy, głównie w kontekście cen. Pytanie „ile pali” zadano ponad 600 razy. „Polakowi się nie przelewa więc wybiera to co solidne i niezawodne żeby nie wydawać co miesiąc pół pensji na naprawy” – zauważył jeden z internautów. Zawrotną karierę w publikacjach motoryzacyjnych robi pojęcie „auto miejskie” – małe, zwinne i ekonomiczne właśnie. W analizowanym okresie napisano o nim ponad tysiąc razy.

Nowy dzień, nowe opinie

Fora motoryzacyjne to najlepsze w sieci miejsca do rozmów o samochodach. Każda marka ma swoje mniej lub bardziej oficjalne fora, są też strony poświęcone poszczególnym modelom. Na prowadzeniu – pod względem liczby użytkowników – są Chevrolet i Nissan. Wyniki – 135.770 użytkowników – mogą jednak budzić wątpliwości, głównie dlatego, że fora prowadzone na tej samej platformie mają wciąż identyczną liczbę zarówno forumowiczów, jak i postów.

W przypadku Toyoty i Hondy zwrócić warto uwagę na fakt, że fora poświęcone modelom Accord i Avensis mają dwa razy więcej użytkowników niż fora ogólne. Liczba użytkowników nie jest jednak do końca miarodajna – czasem użytkowników jest niewielu, ale są wyjątkowo aktywni i twórczy – tak się dzieje w przypadku fanów Mazdy, którzy mają już na koncie 1.461.726 postów. Dla porównania, znacznie liczniejsze grono fanów Fiata napisało „zaledwie” 678.981 wiadomości. Najbardziej gadatliwi są jednak forumowicze Subaru – 12.652 osoby napisały łącznie 1.547.795 postów (stan statystyk dotyczy 11 czerwca 2012 r).

Facebook a samochody

Na Facebooku rozkład sił wygląda nieco inaczej – wg stanu z 11 czerwca 2012 roku najpopularniejszy był oficjalny fanpage BMW – polubiło go 10.203.817 użytkowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Mercedes (7.528.440) i Honda (2.096.916).

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów