Automatyczna skrzynia biegów to nie tylko wygoda, ale także oszczędność. Producenci prześcigają się w produkcji coraz bardziej ekonomicznych modeli z automatem. Autopolki są coraz bardziej podatne na ich wdzięk. Nie do końca wiesz jak oswoić się z takim autem? Zdradzimy Ci kilka sposobów.
Podstawowe różnice
Różnice w obu skrzyniach biegów są nie tylko wizualne, ale przede wszystkim techniczne. Żeby zmienić bieg w klasycznej skrzyni biegów trzeba wcisnąć sprzęgło. W automatycznej go nie ma – jest tylko hamulec i pedał gazu. Paniom, które przesiądą się z „manuala” na automat, zapewne będzie ciężko zapomnieć, że sprzęgło nie istnieje. Ba! Ciężko będzie zrozumieć jak to się dzieje, że gdy wciśniemy hamulec, a sprzęgła nie – samochód stanie, ale silnik nie zgaśnie. My przy ruszaniu wciskałyśmy z przyzwyczajenia pedał hamulca i gazu jednocześnie. Cóż, jeżeli takie coś się wam przydarzy, nie martwcie się. Najlepszym też to się zdarza. Warto więc pamiętać, że lewa noga idzie na podstawkę i stamtąd się nie rusza.
Sposób na automat
Zaopatrując się w automat, musimy wiedzieć kilka rzeczy. Po pierwsze bieg zmienia się automatycznie wraz ze zmianą prędkości, a właściwie i dokładniej: obrotów silnika. Nie znaczy to jednak, że odpalamy silnik i tylko naciskamy na gaz. Musimy też trochę popracować, ale zdecydowanie mniej, niż w samochodzie ze skrzynią manualną. Tryby pracy automatycznych skrzyni biegów, które powinnyśmy znać:
P (Park) – tryb parkowania. Służy do parkowania samochodu, na tej pozycji biegu wyłączamy silnik. Pozycja jest również jedną z dwóch, w której można uruchomić samochód z automatyczną skrzynia biegów. Przy stosowaniu trybu PARK niezwykle ważna jest kolejność: Zatrzymujemy samochód, potem zaciągamy hamulec ręczny, przełączamy dźwignię zmiany biegów na pozycje P i na końcu wyłączamy silnik. Pamiętajmy, że wrzucenie biegu P następuje po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.
R (REVERSE) – tryb cofania. Musimy pamiętać, że idealnie wykonana zmiana trybu pracy na R wymaga kompletnego zatrzymania się i naciśnięcia hamulca nożnego.
N (NEUTRAL) – swobodne toczenie samochodu. Odpowiednik luzu w ręcznej skrzyni biegów. Pozwala na holowanie, jazdę na luzie, etc. Podobnie jak w przypadku biegu P, po jego wrzuceniu możliwe jest uruchomienie samochodu wyposażonego w automat.
D (DRIVE) – jazda do przodu. W tym trybie po dodaniu gazu samochód przemieszcza się do przodu, a my nie musimy się o nic martwić, wraz ze wzrostem prędkości biegi same zmieniają się na wyższe. Jeżeli chcemy się zatrzymać np. przed skrzyżowaniem wystarczy, że będziemy przez cały czas trzymać nogę na hamulcu, nie musimy zmieniać trybu na inny niż D. Musimy pamiętać, żeby nie wybierać trybu D na postoju, gdyż auto samo zacznie powoli poruszać się do przodu.
1, 2, 3, L – blokada biegu. Tryb ten pozwala na jazdę w trudnym terenie takim jak błoto, piach, śnieg, jazda pod stromą górkę, jazda z górki, etc. Blokada konkretnego biegu powoduje, że skrzynia biegów nie przełącza automatycznie biegów na wyższe, a oscyluje pomiędzy niższymi a najwyższym „wskazanym”.
Należy zaznaczyć, że opis dotyczy najprostszych modeli ASB. Wierzymy, że takie reguły to podstawa i jeżeli je poznacie, będziecie potrafiły perfekcyjnie poruszać się każdym „automatem”. Od mniej do bardziej skomplikowanych.