Przykazania eco drivingu

eco-driving2

Jadę, w oddali widzę czerwone światło, kierowcy przede mną zwalniają w pół drogi do skrzyżowania. Zalewa mnie krew… Wszyscy poruszamy się z prędkością pieszego, a kiedy tylko na sygnalizatorze pojawi się „zielone” samochody przyśpieszają. Niegdyś takie zachowania były nagradzane trąbieniem, dziś są na porządku dziennym, więc nikt nie zdecyduje się na wciśnięcie klaksonu.

eco-driving2W dobie tak wysokich cen paliwa dużo osób uprawia tzw. „eco driving”. Na czym on polega, czy faktycznie się opłaca? Dowiedzmy się…

Źródła podają, że dzięki oszczędnemu stylowi jazdy jesteśmy w stanie zaoszczędzić 10-15% paliwa… Załóżmy, że nasz samochód pali 6 l/100 km benzyny, codziennie poruszmy się do pracy robiąc 15 kilometrów w jedną stronę, dodajemy weekendowe wypady, nieprzewidziane przejazdy i uśredniając robimy 12 000 km/rocznie. Przy średniej cenie benzyny 5,62 PLN x 6 l/100 km x 12 000 km otrzymamy 6744 zł rocznie. Nasze oszczędności po wprowadzeniu eco drivingu powinny przynieść nam od 674 do 1011 zł rocznie, czyli od 56 zł do 84 zł miesięcznie.

Kilka złotych zasad i garść wiedzy…

1. Tarcze i klocki hamulcowe – utrzymuj je w dobrym stanie

Zwróć uwagę na to, żeby się nie zapiekły i nie skorodowały. Pamiętaj, że długo stojący samochód wymaga przeczyszczenia lub przeszlifowania tych elementów. Źle utrzymane klocki i tarcze powodują stałe tarcia, które mimo braku używania hamulca spowalniają nas i powodują opór, a to generuje koszty.

2. Filtry – pamiętaj o regularnej wymianie

Filtr powietrza starcza średnio na 20-40 tysięcy kilometrów, niższa jego przepustowość wpływa na zużycie paliwa.

Filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tys. kilometrów. Zapewnia on nam komfort, czyste powietrze i lepsza efektywność klimatyzacji, co wiadomo przekłada się na… koszty

Filtr paliwa w dieslu posłuży rok (wymienia się go przed zimą), w silnikach benzynowych ok 30-120 tys. kilometrów.

Filtr oleju wymienia się zawsze przy okazji zmiany oleju. Nie ma on bezpośredniego przełożenia na ekonomię, jednak jest istotny z punktu widzenia troski o silnik.

3. Aerodynamika popłaca

Każe dodatkowe 10 kilogramów w naszym bagażniku zwiększa zużycie paliwa o 0,1 litra/100 km. Bagażnik dachowy przy prędkości 120 km/h podraża podróż o 20%. Podobnie jest z otwartymi szybami i owiewkami, które generują zbędne wydatki. Dużo taniej jest włączyć klimatyzację, niżeli chłodzić się przez uchylenie szyby.

4. Opony

Na ten temat już pisaliśmy. Pamiętajmy więc, że złe ciśnienie poza wpływem na bezpieczeństwo odbija się też w naszym portfelu. Brak powietrza zwiększa opór toczenia a on powoduje wypływ kolejnych 2% pieniędzy z naszego portfela. Zwróć uwagę także na szerokość opon, im większa opona, tym drożej.

5. Hamulec i gaz

Rozważne używanie tych dwóch pedałów, to 25% oszczędność. Rozpędzanie auta wymaga dużych nakładów mocy, utrzymuj więc stałą prędkość. Tocząc się do świateł zaoszczędzisz nawet 20% energii, najgorsze dla ekonomii spalania jest zatrzymywanie i ruszanie. Pierwszy bieg służy tylko do ruszania, używaj go najkrócej jak się tylko da.

6. Roztropnie zmieniaj biegi

im wyższy, tym mniejsze spalanie i dłuższa żywotność silnika.

7. Postój kontrolowany

3 minutowe stanie w miejscu będzie Cię kosztować tyle samo, co przejechanie 1 kilometra z prędkością 50km/h. Warto wiec gasić silnik, kiedy tylko przyjdzie nam na coś chwilę czekać.

8. Hamuj silnikiem

Dojeżdżanie na luzie wcale nie jest tańsze niż hamowanie silnikiem. Staraj się więc robić to jak najczęściej, włącz myślenie i przewidywanie.

9. Ogrzewanie i chłodzenie

Klimatyzacja zwiększa spalanie o 20%, jednak otwarte okna także. Warto więc pamiętać, że do 50km/h można wietrzyć się przez szybę a powyżej lepiej jest włączyć chłodzenie. Zastosowanie „obiegu zamkniętego” znacznie zwiększa efektywność chłodzenia i grzania.

10. Śpiesz się powoli, roztropnie dobieraj trasy

Pośpiech powoduje znaczne zwiększenie spalania, hamowanie, przyspieszanie i zapomnienie o wszelkich zasadach wyżej wymienionych. Także pozornie dłuższa, jednak mniej zatłoczona trasa bez świateł, może okazać się korzystniejsza z punktu widzenia twojego auta.

11. W kupie siła

Poruszanie się w kolumnie zmniejsza opór powietrza. Dużo taniej jest więc jechać za kimś, szczególnie jeśli jest to duże auto, niżeli samemu przecierać szlak.

12. Skróty nie zawsze eko

Powybijane, dziurawe i zniszczone drogi znacznie zwiększają opór toczenia opon. Chcąc więc oszczędzić wybierając trasę na przełaj, zastanów się, w jakim stanie jest ta droga.

13. Tempomat tylko czasem

Używaj go rozważnie, fakt że jest przydatny, jednak w górzystym terenie działa zupełnie odwrotnie. Dodaje gazu pod górę i hamuje z góry, zwiększa wiec znacznie wydatki. Tempomat to wynalazek na równe, płaskie drogi, najlepiej autostrady.

14. Parkowanie

Pomyśl ile czasu, energii i paliwa potrzebujesz, żeby zaparkować tuż przed drzwiami domu, pracy czy urzędu.. czy nie warto się czasem przespacerować? Okazuje się także, że łamanie się w miejsce parkingowe, nawet wielokrotnie i z poprawkami, ale tyłem zmniejsza wydatki na paliwo. Dużo taniej jest robić to na rozgrzanym silniku, niżeli po samym jego odpaleniu.

Tekst: Kasia Kwiecińska