Po 20 latach prac badawczych wizja samochodu przyszłości według Toyoty staje się rzeczywistością. Podczas targów w Paryżu zadebiutowała produkcyjna wersja czteroosobowej limuzyny zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Pierwszy seryjny samochód Toyoty napędzany energią wodorowych ogniw paliwowych jest rozwinięciem modelu koncepcyjnego Toyota FCV, który został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio w 2013 roku. Wersja produkcyjna, chociaż pozostaje wierna konceptowi, otrzymała nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych oraz tradycyjne lusterka w miejsce kamer.
Samochód został zaprojektowany w taki sposób, aby pomimo zaawansowanego zespołu napędowego, był w pełni funkcjonalny. Dlatego też otrzymał 4-drzwiowe nadwozie, które mieści czterech pasażerów. Pojazd jest napędzany energią z ogniw paliwowych, zasilanych wodorem. Osiągi i zasięg innowacyjnej Toyoty odpowiadają pojazdom segmentu D z tradycyjnymi silnikami benzynowymi.
O wyjątkowości projektu decyduje także zgromadzenie wszystkich elementów napędu (ogniw paliwowych, akumulatorów i zbiorników wodoru) pod podłogą pojazdu, dzięki czemu istotnie obniżony został jego środek ciężkości. W dwóch zbiornikach magazynowany jest wodór sprężony do ciśnienia 700 barów. W przedniej części pojazdu znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica. „Fuel Cell Sedan” będzie miał taki zasięg na jednym tankowaniu, jak tradycyjne samochody benzynowe. Całkowite napełnienie zbiorników wodorem zajmuje jedynie 3 minuty, a pojazd emituje wyłącznie parę wodną.
Samochód trafi do sprzedaży w Japonii w kwietniu 2015 roku, a latem zadebiutuje także w Europie i Stanach Zjednoczonych. Cena modelu w Japonii będzie wynosiła ok. 7 milionów jenów. Początkowo sieć sprzedaży zostanie ograniczona wyłącznie do regionów o rozwiniętej infrastrukturze do tankowania wodoru. Ceny pojazdu w Europie i Stanach Zjednoczonych, dokładna specyfikacja, wyposażenie oraz plany sprzedaży zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Źródło: Toyota