Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu*. To jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym.
Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Zasady prawidłowego ustawienia zagłówka:
- Zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka.
- Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko głowy. Im mniejszy dystans dzieli głowę od zagłówka, tym mniejsza prędkość, z jaką uderzy ona o zagłówek w trakcie zderzenia
Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby zgłosić się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby.
Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest prawidłowa pozycja fotela. Na przykład zbyt odchylone w tył oparcie uniemożliwi należyte wyregulowanie zagłówka.
* Relationship of head restraint positioning to driver neck injury in rear-end crashes (Farmer, Wells, Werner)
Fot: MoDOT.Photos