Przymierzając się do zmiany opon, zastanawiamy się, jakie wybrać do swojego auta. Niejednokrotnie mając kłopot z rozszyfrowaniem oznaczeń i wyborem ewentualnych zamienników do oryginalnych opon. Otóż, są dwa rodzaje opon: diagonalne i radialne. Obecnie stosowane są radialne bezdętkowe. Istotnym elementem opony jest bieżnik. Jest to powłoka pokrywająca zewnętrzną powierzchnię opony stykającą się z jezdnią. Głównym zadaniem bieżnika jest zapewnienie maksymalnej przyczepności do podłoża z jednoczesnym zachowaniem minimalnego zużycia.
Oznaczenia bieżnika
Rowki tworzące rzeźbę bieżnika umożliwiają właściwą przyczepność usuwając wodę podczas styku opony z mokrą nawierzchnią. Bieżniki dzielą się na te o rzeźbie drogowej i rzeźbie specjalnej, np. błotno-śniegowej lub zimowej.
Oznaczenia bieżnika:
- M+S, czyli matsch+schnee – opona błotno-śniegowa;
- RALLY – opona do samochodów sportowych,
- SLICK – opona z gładkim czołem bieżnika.
Co oznacza 195/65 R15 87H?
Na oponie widnieje szereg różnych cyfr i liter. Wskaźnik dopuszczalnego zużycia oznaczony jako TWI. Nie jest to nic innego, jak nadlew gumy w rowku bieżnika; oznaczenia daty produkcji, np. 046, gdzie 04 to kolejny tydzień produkcji, a 6 – to ostatnia cyfra roku produkcji; wymiary opony, np. 195/65 R15 87H, gdzie: 195 – to szerokość opony w mm, 65- wskaźnik profilu opony w procentach, R – opona radialna, 15 – średnica felgi w calach, 87 – indeks nośności, czyli maksymalne obciążenia opony przy maksymalnej prędkości, określony w indeksie prędkości (indeksowi 85 odpowiada obciążeniu 545 kg); H – symbol prędkości opony, oznaczający dopuszczalną prędkość maksymalną do przeniesienia obciążenia. Indeks ten określa nie tylko dopuszczalną prędkość, ale także stanowi wskaźnik wytrzymałości na naprężenia. Zawsze istnieje możliwość zamontowania gumy z wyższym indeksem prędkości, ale nigdy odwrotnie.
WSPÓŁCZYNNIKI PRĘDKOŚCI | |||||||||
P |
Q |
R | S | T | H | V | W | Y | |
km/h | 150 |
160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 |