Oponowe ABC

0

Przymierzając się do zmiany opon, zastanawiamy się, jakie wybrać do swojego auta. Niejednokrotnie mając kłopot z rozszyfrowaniem oznaczeń i wyborem ewentualnych zamienników do oryginalnych opon. Otóż, są dwa rodzaje opon: diagonalne i radialne. Obecnie stosowane są radialne bezdętkowe. Istotnym elementem opony jest bieżnik. Jest to powłoka pokrywająca zewnętrzną powierzchnię opony stykającą się z jezdnią. Głównym zadaniem bieżnika jest zapewnienie maksymalnej przyczepności do podłoża z jednoczesnym zachowaniem minimalnego zużycia.

Oznaczenia bieżnika

Rowki tworzące rzeźbę bieżnika umożliwiają właściwą przyczepność usuwając wodę podczas styku opony z mokrą nawierzchnią. Bieżniki dzielą się na te o rzeźbie drogowej i rzeźbie specjalnej, np. błotno-śniegowej lub zimowej.

Oznaczenia bieżnika:

  • M+S, czyli matsch+schnee – opona błotno-śniegowa;
  • RALLY – opona do samochodów sportowych,
  • SLICK – opona z gładkim czołem bieżnika.

Co oznacza 195/65 R15 87H?

Na oponie widnieje szereg różnych cyfr i liter. Wskaźnik dopuszczalnego zużycia oznaczony jako TWI. Nie jest to nic innego, jak nadlew gumy w rowku bieżnika; oznaczenia daty produkcji, np. 046, gdzie 04 to kolejny tydzień produkcji, a 6 – to ostatnia cyfra roku produkcji; wymiary opony, np. 195/65 R15 87H, gdzie: 195 – to szerokość opony w mm, 65- wskaźnik profilu opony w procentach, R – opona radialna, 15 – średnica felgi w calach, 87 – indeks nośności, czyli maksymalne obciążenia opony przy maksymalnej prędkości, określony w indeksie prędkości (indeksowi 85 odpowiada obciążeniu 545 kg); H – symbol prędkości opony, oznaczający dopuszczalną prędkość maksymalną do przeniesienia obciążenia. Indeks ten określa nie tylko dopuszczalną prędkość, ale także stanowi wskaźnik wytrzymałości na naprężenia. Zawsze istnieje możliwość zamontowania gumy z wyższym indeksem prędkości, ale nigdy odwrotnie.

WSPÓŁCZYNNIKI PRĘDKOŚCI
P
Q
R S T H V W Y
km/h 150
160 170 180 190 210 240 270 300