Nazwa samochodów SUV wywodzi się z angielskiego Sport Utility Vehicle. Pod pojęciem tym kryje się samochód sportowo użytkowy, łączący cechy luksusowego auta osobowego i terenowego.
W przeciwieństwie do ubogo wyposażonych typowo terenowych samochodów, SUV niekoniecznie muszą dobrze radzić sobie w trudnych warunkach drogowych czy też poza drogowych. Producenci największy nacisk kładą na bardzo wysoki komfort, oryginalną stylistykę i zaawansowaną technologię, gdyż wiedzą, że statystyczny nabywca i raczej nie będzie startował w rajdach terenowych. Dla właścicieli samochodów SUV bardzo ważne jest także wysoki standard obsługi serwisowej oraz stosowanie najwyższej jakości podzespołów – w tym przede wszystkim opon. Samochody te coraz częściej są pojazdami typowo szosowymi, dlatego podobnie jak samochody osobowe wymagają zmiany opon na zimowe.
Liczba sprzedanych w Europie opon do samochodów 4×4 w 2007 roku powiększyła się dwukrotnie, z niecałych 5 mln do 10 mln sztuk, w stosunku do roku 2002. Dziś opon do SUVów jest wiele. My znalazłyśmy np. produkt Michelin – Latitude Alpin HP. Charakteryzuje się ona właściwym dla SUV komfortem jazdy. Zapewnia równie bardzo dobrą przyczepność, znakomitą trakcję na wszystkich rodzajach nawierzchni oraz wysokie przebiegi – informuje producent. Za komplet zapłacicie ok. 1000 zł.