Nowe Volvo XC 90 – bezpieczeństwo przyszłości

5

Jak dotąd nowy XC90 jest owiany tajemnicą. O ile Szwedzi skrywają sylwetkę tego auta, bardzo otwarcie pokazują jakie technologie znajdą się na jego pokładzie.

Układ wykrywania pieszych w warunkach nocnych

3Według danych systemu STRADA (Swedish TRaffic Accident Data Acquisition) do 44 procent śmiertelnych wypadków wśród pieszych dochodzi nocą. W USA, w nocnych wypadkach ginie trzy do czterech razy więcej osób niż w dzień (dane instytutu VTI).

Volvo stosuje już szereg technologii automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia, takich jak zwiększenie siły hamowania czy system wykrywania pieszych i rowerów. W nowszej generacji, systemy te przystosowane będą do warunków nocnych.

Wykrywanie dużych zwierząt

7W Polsce wypadki z udziałem łosi i innych dużych zwierząt stanowią to problem marginalny. W Kanadzie każdego roku w konsekwencji podobnych zdarzeń zniszczeniu ulega około 40 tysięcy pojazdów. W 2012 roku w Szwecji odnotowano 49 tysięcy wypadków z udziałem zwierząt – sześć tysięcy z nich to zderzenia z łosiem. Konsekwencje takiej kolizji mogą być dla kierowcy i pasażera bardzo poważne. Środek ciężkości łosia znajduje się bardzo wysoko. Ważące kilkaset kilogramów zwierzę wpada do kabiny przez przednią szybę.

Układ Animal Detection jest w stanie wykryć zwierzę zarówno w dzień jak i w nocy, w konsekwencji uruchamiając pełne automatyczne hamowanie. Do zderzeń ze zwierzętami dochodzi najczęściej podczas szybszej jazdy poza miastem. Ryzyko poważnych obrażeń w zderzeniu z łosiem wynosi ponad 70 procent, jeżeli do wypadku dojdzie przy prędkości 100 km/h. Jeżeli uda się zmniejszyć prędkość tak, by w momencie uderzenia wynosiła poniżej 70 km/h, niebezpieczeństwo odniesienia obrażeń jest znacznie mniejsze.

Aktywny tempomat z asystentem kierowania

Aktywny tempomat z asystentem kierowania pomaga kierowcy pozostać na właściwym pasie ruchu i utrzymać właściwe tempo jazdy. Kierowca aktywuje układ przyciskając guzik. Samochód podąża za innym pojazdem wykorzystując dane z kamery i radaru. Silnik, hamulce i koło kierownicy działają automatycznie.

Łączność Car 2 Car

Koncern Volvo Cars przystąpił do porozumienia Car 2 Car Communication Consortium, które dotyczy wprowadzenia technologicznego standardu łączności między samochodami, który ma zacząć działać od 2016 roku. Chodzi o opracowanie wspólnego standardu, w którym będą mogły się ze sobą porozumiewać samochody różnych marek.

Technologia wykorzystuje nadajniki w pojazdach oraz infrastrukturę drogową – znaki i sygnalizatory świetlne, dając rozmaite zastosowanie:

  • Informowanie o optymalnej prędkości umożliwiającej wykorzystanie „zielonej fali” świateł drogowych
  • Informowanie o pogodzie i warunkacj na drodze
  • Informowanie o pojazdach uprzywilejowanych
  • Ostrzeganie o ostrym hamowaniu, zepsutych pojazdach i robotach drogowych
  • Ostrzeganie o korkach
  • Ostrzeganie o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle

6

2

Autonomiczne parkowanie

1Technologia autonomicznego parkowania to system, który zwalnia kierowcę z czasochłonnego poszukiwania miejsca do zaparkowania. Samochód sam znajduje wolne miejsce, kierowca może wysiąść już przy wjeździe na parking.

Samochód wykorzystuje szereg czujników do znalezienia wolnego miejsca i zaparkowania. Odwrotna procedura pozwala kierowcy „odzyskać” samochód.

Dzięki połączeniu funkcji autonomicznego prowadzenia, wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, pojazd bezpiecznie porusza się na parkingu, uwzględniając pieszych.

Źródło: Volvo