Kombi – do miasta i na wakacje

Wybierane przez nas produkty i usługi – od kawy na wynos aż po smartfony– w dużym stopniu kształtują nasze codzienne życie. Jaki powinien być dziś samochód typu kombi?

W ciągu ostatnich dziesięciu lat zmienił się profil rodziny, a wraz z nim wymagania dotyczące samochodu. Chevrolet twierdzi, że stworzył samochód, który uwzględnia zmieniające się trendy rynkowe. To model Cruze Kombi, który pojawi się w europejskich salonach latem tego roku.

Ujednolicenie stylistyki samochodów rodzinnych stworzyło niszę rynkową, w której do tej pory brakowało nowoczesnej interpretacji auta kombi – twierdzi David Brisbourne, wykładowca na Uniwersytecie Coventry na wydziale wzornictwa motoryzacyjnego i transportu. Największym wyzwaniem dla projektantów było więc stworzenie aerodynamicznego, funkcjonalnego i ciekawego stylistycznie pojazdu, nawiązującego do kunsztu pierwszych aut kombi.

Obecne samochody kombi ewoluowały od specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w USA i Europie do przewozu ludzi i bagaży na stację i ze stacji kolejowej. Pojazdy osobowo-bagażowe tego typu miały jeden lub więcej rzędów siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń na bagaż, który mógł być ładowany po otwarciu dużej pokrywy, a nie niewielkiej klapy bagażnika.

Pierwsze pojazdy kombi, początkowo tworzone na bazie niewielkich vanów lub pickupów, były wykonywane ręcznie i służyły do transportu osób. Taki stan rzeczy utrzymał się do 1936 roku, kiedy Chevrolet zaprezentował kultowego Suburbana, którego nazwa funkcjonuje do dzisiaj w Stanach Zjednoczonych.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) wynika, że rodziny rezygnują z aut typu sedan na rzecz kombi i SUV-ów. W Europie Zachodniej modele kombi stanowiły 11% wszystkich samochodów sprzedanych w 2011 roku, co oznacza wzrost o 8%. W Polsce już od lat praktyczne kombi cieszą się dużą popularnością. W 2011 roku wersję kombi wybrało już 15% osób kupujących nowe samochody. Liczba ta jest jeszcze większa w przypadku segmentu samochodów kompaktowych. W naszym kraju aż 19% klientów tego segmentu wybrało wersję kombi.

Samochody kombi są odzwierciedleniem stylu życia właściciela. Wnętrze nowego Chevroleta Cruze Kombi oferuje pasażerom wszechstronność i przestrzeń, a przemyślany projekt sprawia, że wszystko znajduje się w zasięgu ręki. Od czasu debiutu rynkowego w 2009 roku, Cruze sprzedał się już w liczbie ponad 1 miliona egzemplarzy, co czyni go najpopularniejszym Chevroletem na świecie.