Klasyka BMW… już od 9 tys.

Mówi się, że BMW chociaż raz w życiu trzeba mieć. Spokojnie mogę się pod tym podpisać, tym bardziej, że jestem zdecydowaną miłośniczką tej marki. Dziś weźmiemy na tapetę BMW serii 3, a dokładnie E46. Te piękne, ponadczasowe auta można kupić już od 9 tys. złotych. Jeśli szukasz czegoś dla siebie, a budżet nasz ograniczony, warto przyjrzeć się tej propozycji.

Na początek obalmy stary polski mit, że „beemkami jeżdżą tylko łysi dżentelmeni w dresach z kreszu”. Te czasy minęły (miejmy nadzieję, że bezpowrotnie). Dziś zadbane BMW to klasa sama w sobie, a wysiadająca z niego kobieta robi piorunujące wrażenie..

BMW E46 było produkowane w latach 1998-2005. Auto wciąż ma wiele zalet, może jednak sprawiać pewne kłopoty. Na eksploatację tego modelu ogromny wpływ ma wersja silnikowa – a jest ich aż 18. Jednocześnie, BMW to liczne recenzje pt. „silnik roku”, „świetne właściwości jezdne”, „wysoka jakość”, „niezłe wyposażenie”.

Czas jednak płynie i auto dostępne niegdyś tylko dla zamożnych, dziś można nabyć za kilkanaście tysięcy złotych. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że zanim znajdziemy ciekawy egzemplarz stracimy dużo czasu i nerwów. Wybór BMW E46 na rynku wtórnym jest ogromny – wspomniane 18 wersji silnikowych i pięć wersji nadwozia. Za chwilę uporządkujemy trochę tę wiedzę.

Co warto wiedzieć? O czym pamiętać przy zakupie?

Pamiętaj, że BMW mają napęd na tylną oś. Jeśli wcześniej nie miałaś do czynienia z taką opcją, musisz wiedzieć, że jeździ się nimi inaczej niż autami o przednim napędzie. Różnicę odczujesz nie tylko w trasie, ale też zimą, na oblodzonych drogach. BMW mają łańcuch rozrządu, który teoretycznie pełni swoją rolę dożywotnio.

Dynamiczna linia nadwozia „trójki” wciąż może się podobać, kokpit robi dobre wrażenie. Jednak jeśli chodzi o ilość miejsca w środku, można się odrobinę przyczepić. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu natomiast (dotyczy to również sedana i kombi) miejsca na nogi po prostu brakuje.

Na tle dzisiejszych konkurentów E46 wypada może przeciętnie. Bagażnik jest dość mały i płytki (wpływ tylnego napędu). Natomiast na plus można zapisać wysoką jakość wykonania i niezłe wyposażenie seryjne.

Układ elektryczny jest dość rozbudowany, jak na produkcję z tamtych czasów. Jeśli coś się w nim psuje, to są to raczej drobnostki. Zdarza się, że głupieje centralny zamek. Bez powodu potrafi się zapalić lampka oleju. Niekiedy potrafi też hałasować sprężarka klimatyzacji, ale nie świadczy to o usterce.

Jednak zakup leciwego BMW wcale nie oznacza, że będziesz miała wydatki. Wiele zależy od tego na jaką wersję się zdecydujesz i w jakim stanie będzie dany egzemplarz. Warto wiedzieć, że BMW E46 ma problemy z zawieszeniem. Ten temat znany jest mechanikom. Z przodu szybko idą sworznie i tuleje wahaczy, z tyłu natomiast zdarza się, że pękają sprężyny. Wszystkie te elementy są wymienne, ale zwróć na to szczególną uwagę przed zakupem. Duży wpływ na żywotność podwozia ma rozmiar kół – przy rozmiarze obręczy 15 lub 16 cali, awarie występują o wiele rzadziej niż tam gdzie właściciel założył 17-nastki lub 18-nastki.

W razie jakichkolwiek awarii w aucie, pocieszające jest to, że dostęp do tanich części zamiennych BMW serii 3 jest bardzo łatwy.

Jaki silnik wybrać?

Po konsultacji z zaprzyjaźnionymi warsztatami specjalizującymi się w naprawach BMW wybraliśmy dla Was listę najlepszych silników używanych w BMW E46.

Z sześciocylindrówek stosowanych w „trójce” polecamy: 2,5 L (benzyna 323 i 325), a najlepiej 2,8 L lub 3,0 L (328 i 330i) – nie palą mało, ale zapewniają dobre osiągi.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne (diesel) to można przyjąć, że im większy silnik, tym
mniej problemowy. Jednostka 3.0 L d (R6) uchodzi za najbardziej udanego diesla z ostatnich lat – jest dynamiczna i trwała.

Podsumowując, BMW E46 to dobre auto za rozsądną cenę, które może dać sporo frajdy z jazdy i spokojnie zda egzamin u osób o wysmakowanym wyczuciu stylu. Jaką wersję nadwozia powinnaś nabyć, zależy od Twoich potrzeb.

Tekst: Urszula Grzegorzewska