Kierowcy często nadużywają sprzęgła, na przykład dotaczając się kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset metrów do świateł. Jest to nieekonomiczne i niebezpieczne.
Jazda na biegu jałowym i wciśniętym sprzęgle powoduje nadmierne zużycie paliwa oraz ogranicza kontrolę nad pojazdem. Warto wyrobić nawyk hamowania silnikiem, czyli toczenia się na biegu bez dodawania gazu.
Gdy pojawia się niebezpieczeństwo na drodze i powinniśmy natychmiast przyśpieszyć, to przy hamowaniu silnikiem kierowca musi jedynie nacisnąć na pedał gazu. Gdy jedzie na luzie, musi najpierw wrzucić bieg, tracąc przy tym cenny czas. Dodatkowo, jeśli koła kręcą się „na luźno” w trakcie pokonywania zakrętu na drodze o zmniejszonej przyczepności, można łatwiej wpaść w poślizg.
Sprzęgło samochodowe należy wykorzystywać w następujących sytuacjach:
- przy ruszaniu
- podczas zmiany biegów
- przy zatrzymywaniu się, aby nie zgasł silnik
- podczas awaryjnego hamowania.
W innych sytuacjach lewa stopa powinna spoczywać na podłodze. Gdy zamiast tego znajduje się na sprzęgle, powoduje niepotrzebne zużycie tego podzespołu. Warto też pamiętać, że jazda na luzie lub na biegu z wciśniętym sprzęgłem to to samo.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault