W badaniach przeprowadzonych dla TNS OBOP na zlecenie „Gazety” wynika, że 25% z nas jeździ zdecydowanie za szybko.
Co czwarta osoba mknie po naszych dziurawych drogach z prędkością 160 km/h, co dziesiąta przekracza 200km/h. 46% mężczyzn łamie przepisy. 71% kobiet twierdzi, że nie jeździ szybciej niż 130 km/h, OBOP twierdzi, że 200km/h na godzinę przekracza jedynie 1% polek.
Oczywiście największa wypadkowość maja mężczyźni i młode osoby, które w badaniu stwierdziły, że są dobrymi kierowcami. Jedynie co 20 osoba poddała pod wątpliwość swoje umiejętności. Przekonanie o naszej nieomylności powoduje wiele nieciekawych sytuacji na drodze, w których zresztą także prym wiodą mężczyźni. Buta, duma, często upór i zemsta, chęć zajechania drogi, ruszenia z piskiem opon, pokazaniu kto tutaj jest panem.
Polscy kierowcy lubią prowadzić, 80% z nich ma z tego powodu radość, uważają się też za kulturalnych, przewidujących, jeżdżących pewnie i zdecydowanie (87%) oraz rozważnych (90%) kierowców.
Niezależnie jednak od płci, 50% z nas nie ufa innym użytkownikom drogi. Może to być spowodowane zasadą ograniczonego zaufania, którą stosować powinniśmy, albo głębokim przekonaniem: „skoro najlepszym kierowcą jestem ja to reszta się zwyczajnie nie zna na prowadzeniu auta i wobec tego nie można im ufać”
Najgorszymi kierowcami są ponoć taksówkarze, także ze względu na problemy z kulturą na drodze, przedstawiciele poruszający się autami służbowymi w myśl zasady „to i tak nie moje” oraz kobiety, które z założenia szufladkowane są jako te bez refleksu, umiejętności i drogowej przebiegłości.
Co trzecią przyczyną wypadków jest prędkość. Lubimy szybko się przemieszczać, czasem musimy. Samochody są coraz szybsze, zrywniejsze ale i bezpieczniejsze.
Zmiany według Nowaka
Resort Transportu przygotowuje zmiany. Początek przyszłego roku to prawdopodobny czas wejścia w życie nowych przepisów. Sławomir Nowak proponuje zakaz prowadzenia pojazdów na okres 3 miesięcy przy pierwszym podwójnym przekroczeniu prędkości w terenie zabudowanym oraz ponowny egzamin przy recydywie.
Swoje decyzje minister motywuje tym, że jeździmy za szybko…
Dla porównania taryfikator mandatowy naszych sąsiadów, czyli jak to się odbywa w Niemczech:
Prędkość w obszarze zabudowanym przekroczona o … | |||
---|---|---|---|
Przewinienia | Mandaty | Punkty karne | Zakaz jazdy (miesiące) |
1-10 km/h | 15 € | 0 | 0 |
11-15 km/h | 25 € | 0 | 0 |
16-20 km/h | 35 € | 0 | 0 |
21-25 km/h | 80 € | 1 | 0 |
26-30 km/h | 100 € | 3 | 0 |
31-40 km/h | 160 € | 3 | 1 |
40-50 km/h | 200 € | 4 | 1 |
51-60 km/h | 280 € | 4 | 2 |
61-70 km/h | 480 € | 4 | 3 |
>70 km/h | 680 € | 4 | 3 |
Tekst: Katarzyna Kwiecińska