Kierunkowskazy to niezbędne wyposażenie samochodu i jeden z podstawowych atrybutów wykorzystywanych podczas jazdy. Jednak wbrew pozorom, wielu kierowców nie ma pojęcia kiedy i w jakich sytuacjach powinno się ich używać, inni z kolei całkowicie zapominają o ich istnieniu.
Czym jest kierunkowskaz i kiedy należy należy z niego korzystać?
Kierunkowskaz to sygnalizator używany przez kierowców przy zmianie kierunku ruchu oraz podczas zmiany pasa.
Jak podaje artykuł 22. punkt 5. Kodeksu Drogowego, osoba kierująca pojazdem ma obowiązek WCZEŚNIEJSZEGO i WYRAŹNEGO zasygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu bądź kierunku jazdy. Po wykonaniu tej czynności kierowca jest zobowiązany do zaprzestania sygnalizacji. Co to oznacza w praktyce?
Słowa WCZEŚNIEJSZEGO i WYRAŹNEGO nie zostały tu użyte przypadkowo. Każdy kierowca ma obowiązek zapalić kierunkowskaz na tyle wcześnie, aby inni uczestnicy ruchu drogowego mogli to zauważyć. Nie robimy tego na ostatnią chwilę, ponieważ ograniczamy tym samym możliwość prawidłowej reakcji innych kierowców.
Przyjmuje się, że kierunkowskaz powinien zamrugać co najmniej 3 razy, by móc zostać zauważonym. Z drugiej strony nie powinniśmy włączać go zbyt wcześnie – kierunkowskaz ma być dla innych kierowców wyraźnym znakiem tego, co mamy zamiar zrobić. Jeśli włączysz go zbyt wcześnie, na przykład przed minięciem ostatniego skrętu przed drogą, w którą masz zamiar wjechać – możesz dać mylny sygnał jadącym za tobą kierowcom.
Pilnie zwracaj również uwagę na znaki drogowe, gdyż niektóre z nich wymuszają na nas używanie kierunkowskazów. Do takich znaków należą między innymi znaki nakazu jazdy w lewo lub w prawo.
Kiedy nie używamy sygnalizatora?
Warto także przypomnieć sobie w jakich sytuacjach użycie sygnalizatora nie jest konieczne – co więcej, jest całkowicie niepotrzebne.
Nie używamy sygnalizatora kiedy poruszamy się w obrębie własnego pasa. Nawet jeśli musimy ominąć jakieś przeszkody na drodze, to jeżeli w dalszym ciągu robimy to w obrębie pasa, na którym się poruszamy – sygnalizacja jest niepotrzebna. Pamiętaj jednak o tym, że jeżeli pas nie jest wyznaczony (za pomocą linii poziomych), wówczas każdy manewr musimy zasygnalizować.